موسسات اخذ ایزو

ایزو دیاکو از موسسات اخذ ایزو

ایزو دیاکو برترین موسسات اخذ ایزو

دارندگان گواهینامه های بین المللی به ویژه ایزو به خوبی آگاهند که موسسات اخذ ایزو در ایران به صورت خصوصی و مستقل فعالیت کرده و نظارت ویژه ای بر عملکرد آن ها نیست. همین امر سبب شده است تا بسیاری از متقاضیان اخذ ایزو برای دریافت ایزو تردید داشته باشند و این امر را به تعویق بیاندازند.

ما در تیم ایزو دیاکو در تلاشیم که این تردید را برای مخاطبین و متقاضیان خود برطرف نماید. این مقاله در همین راستا تهیه شده است تا اعتماد متقاضیان را نسبت به موسسات اخذ ایزو ترمیم کرده و کسب و کارها را برای رسیدن به سر منزل مقصور راهنمایی نماید.

موسسات اخذ ایزو در ایران چگونه کار می کنند؟

مراکز صدور گواهینامه ایزو در ایران به صورت مستقل فعالیت می کنند و اغلب اعتبار لازم را ندارند. مراکز صدور باید برای فعالیت خود از سوی یک مرجع اعتبار بخشی تاییدیه دریافت کنند. اما مراجع اعتبار دهی کدامند؟

مراکز صدور یا CB برای صدور گواهینامه های معتبر باید اعتبار خود را از یک مرجع اعتباردهی دریافت کنند و عملاً بدون این اعتبار به یک مرکز بی هویت و بی اعتبار بدل می شوند. این مراکز باید به سوی مستقیم و غیر مستقیم تاییدیه های لازم را دریافت کنند.

سازمان ملی استاندارد ایران مانند سازمان استاندارد هر کشوری عضو کمیته IAF است. این کمیته یکی از دو مرجع اعتبار بخشی است که مسئولیت تایید مراکز صدور را دارد. سازمان ملی استاندارد با عضویت در این کمیته به یک مرجع اعتبار دهی داخلی بدل شده است و هر مرکزی که به صورت مستند زیر نظر سازمان ملی استاندارد فعالیت کند در اصل از وجاهت قانونی و اعتبارات لازم برای صدور گواهینامه معتبر ایزو برخوردار است.

بنابراین موسسات اخذ ایزو که در ایران فعالیت می کنند باید تاییدیه های لازم را برای صدور گواهینامه بین المللی ایزو دارا باشند تا بتوانند به صورت قانونی مشغول به کار باشند، در غیر این صورت عملاً چیزی جز یک مجموعه شیاد و کلاهبردار نیستند.

قیمت ایزو در ایران

از آن جایی که موسسات اخذ ایزو در ایران متقل فعالیت می کنند نمی توان انتظار داشت که نظارت ویژه ای بر قیمت ایزو در ایران وجود داشته باشد. به طور کلی می توان گفت عوامل مختلفی در قیمت تمام شده ایزو دخیل هستند. این عوامل در نگاه اول ممکن است حاشیه ای و غیر مرتبط به نظر برسند اما در اصل همین هزینه ها هستند که بر قیمت نهایی ایزو اثر دارند.

اولین نکته در برآورد قیمت ایزو، تعدد موسسات اخذ ایزو است. هر شرکت صادر کننده با توجه به هزینه ها و درآمد مورد انتظار خود میزان قیمت گواهینامه های صادره خود را تعیین می کند. سازمان ملی استاندارد برای گواهینامه ها نرخ ثابتی را تعیین ننموده و همین امر سبب شده است تا موسسات به صورت سلیقه ای عمل کنند.

نکته دیگری که در قیمت ایزو موثر است، استخدام کارشناس و مشاور ایزو است که حضورش برای پیاده سازی بندهای استاندارد ضروری و اجتناب ناپذیر است. مشاور ایزو با تهیه برنامه ریزی های دقیق و جزئی نحوه عملیاتی کردن الزامات استاندارد را به طور سفاف و مرحله به مرحله برای سازمان میسر می کند.

استخدام مشاور و هزینه های جانبی آن مانند هزینه اقامت و ایاب و ذهاب به علاوه دستمزد مشاور از هزینه هایی است که ممکن است جانبی به نظر برسد اما در نهایت بر بهای تمام شده گواهینامه تاثر می گذارد.

همچنین انجام ممیزی نیز از دیگر عوامل اثر گذار بر هزینه های دریافت گواهینامه ایزو است. انجام ممیزی شامل تهیه آزمون ها ممیزی از سوی مرکز صدور، دستمزد ممیز، اعزام ممیز به سازمان متقاضی ایزو، انجام آزمونها، تهیه برنامه ممیزی مجدد در صورت لزوم. همه این مراحل مشمول هزینه می شود که در قیمت نهایی گواهینامه محاسبه خواهد شد.

ایزودیاکو یکی از شرکت های مشاوره ای ایزو در کرج است که با ارائه مشاوره می تواند در دریافت گواهی ایزو در کرج راهگشای متقاضیان باشد. همچنین این مجموعه با ارائه گواهینامه ایزو بدون ممیزی نیز برای کسب و کارهایی که در بودجه ریزی محدودیت دارند امکان اخذ ایزو ارزان و فوری را فراهم کرده است.

گواهینامه ایزو بدون ممیزی در اصل دارای تمام اعتبارات لازم است و تنها به صورت خود اظهاری و صرف نظر از ممیزی صادر شده است. این گواهینامه ها برای سازمان هایی که در بودجه محدودیت دارند و یا برای شرکت در مناقصات قصد اخذ ایزو برای مناقصات را دارند، بسیار مناسب است.

ایزو دیاکو از مجموعه ایزوهای فوری خود، به مشاغل اخذ فوری گواهینامه ایزو 9001 و همینطور اخذ فوری گواهینامه IMS را پیشنهاد می دهند. البته در این مجموعه امکان اخذ فوری ایزو 14001 نیز وجود دارد که کارشناسان و مشاوران ما در ایزو دیاکو در این خصوص مشاوره های لازم را به علاقه مندان ارائه خواهند داد.

مراحل اخذ ایزو چیست؟

کسب گواهینامه ایزو در موسسات اخذ ایزو به این گونه است که سازمان متقاضی باید مراحلی را طی کند و در نهایت موفق به دریافت گواهینامه شود. سازمان درخواست دهنده پس از اطمینان از اعتبار مرکز صدور درخواست خود را مبنی بر تمایل به اخذ ایزو به این مرکز ارائه می دهد. مرکز صدور با بررسی مدارک و مستندات هویتی و پیاده سازی استاندارد مود نظر در سازمان، ممیز را برای پایش استقرار بندهای استاندارد به سازمان اعزام می کند. پس از انجام ممیزی در صورت بروز مشکل، ممیز نقاط عدم انطباق را به سازمان و مرکز صدور ابلاغ می کند. پس از آن سازمان باید مجدداً با مشاور برای پوشش نقاط ضعف همکاری کند. پس از آن دوباره ممیزی انجام شود و در صورت موفقیت آمیز بون گواهینامه ایزو صادر می شود.

برای دریافت ایزو چه مدارکی لازم است؟

مشاغل برای اخذ استاندارد ایزو باید مدارک خود را به مرکز صادر کننده ارائه دهند. این مدارک شامل مدارک تخصصی و جوازهای مختلف می شود. سازمان در هر موضوعی که مشغول به کار باشد باید مدارک مبتنی بر دانش و تخصص همان حوزه را مزکط صدور ارائه کند، همچنین جوازهای لازم برای فعالیت را نیز باید در مدارک خود جای دهد.

مرکز صدور با بررسی این مدارک و مستندات در صورتی که مشکلی در آن ها مشاهده نشود روند صدور را آغاز می کند.

شرایط اخذ گواهی نامه ایزو چیست؟

موسسات اخذ ایزو برای صدور گواهینامه شرایطی را در سازمان درخواست دهنده بررسی می کنند و در صورت احراز آن مراحل صدور را پیش می گیرند. این شرایط عبارت است از :

سازمان باید از نظر حقوقی وجود خارجی داشته باشد، درخواست دهنده باید مجوزهای دولتی را برای فعالیت دار  باشد، سازمان متقاضی مطابق قوانین ملی و حکومتی رفتار کند و …

فقدان هر کدام از این شرایط سبب توقف و رد درخواست سازمان برای اخذ ایزو می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی