ایزو ۲۹۹۹۰ (استاندارد ایزو مدیریت کیفیت آموزش)

ایزو ۲۹۹۹۰ (استاندارد ایزو کیفیت آموزش)

ایزو 29990 (استاندارد مدیریت کیفیت آموزش) :

ایزو 29990 چیست؟

استاندارد ISO 29990 یک سیستم مدیریت کیفیت است که برای مراکز ارائه دهنده خدمات آموزشی طراحی شده است. استاندارد ISO 29990 یک ساختار یکپارچه برای حصول کیفیت و اجرای هرچه بهتر فرایند آموزشی است.

امروزه و مخصوصاً در سال های اخیر ضرورت وجود دانش مشترک به عنوان دریچه موفقیت روشن شده است. هم اتکنون بسیاری از مراکز آموزش غیر رسمی یا غیر دولتی به عنوان یک خدمت غیر تجاری شناخته می شوند، علت آن اهمیت استاندارد ISO 2990 است که بیش از پیش بر همگان آشکار شده است.

امروزه در بازارهای رقابتی شرکت ها و سازمان ها خواهان آموزش مستمر کارکنان خود هستند. برای رسیدن به این هدف، تقاضا برای برنامه های آموزشی غیر رسمی و خدمات آموزشی دوره ای و پراکنده به صورت روزافزون افزایش یافته است.

استاندارد ISO 29990 در حقیقت یک استاندارد بین المللی است برای آموزش غیر رسمی، هدف ان نیز بهبود و ارتقاء خدمات آموزش غیر رسمی قرار داده شده است. از مهمترین مزایای بهره مندی از ISO 29990 برای سازمان هایی که خواهان آموزش کارکنان خود هستند را می توان کنترل کیفیت آموزش و به تبع آن بهبود خدمات آموزشی نام برد. استاندارد 29990 مجموعه ای از دستورالعمل ها را ارائه می دهد که یک شرکت برای ارزیابی و بهبود کیفیت سیستم مدیریت منابع سازمانی، امور مالی و … نیاز دارد.

جالب است که استاندارد ایزو 29990 کلمه “آموزش” را با واژه “خدمات یادگیری” جایگزین کرده است. علت آن نیز اهمیت جایگاه یادگیرنده و تمرکز استاندارد بر نتایج فرایند یادگیری است، همچنین این استاندارد بر طیف متنوع و گسترده ای از انتخاب های موجود برای ارائه خدمات آموزشی تاکید دارد.

دامنه کاربرد استاندارد ISO 29990

این استاندارد برای همه مراکز آموزشی غیر رسمی کاربرد دارد، در واقع آن دسته از موسسات آموزشی که با هدف قرار دادن مخاطب خاص و آموزش سازماندهی شده خارج از نظام آموزشی رسمی قرار می گیرند. این گروه از مراکز آموزشی شامل موسسات آموزشی زبان های خارجی، آموزشگاه های IT، آموزشگاه مهارتی، باشگاه های هنر های رزمی و … می شود.
برنامه هایی که برای آموزش درون سازمانی برقرار می شود نیز قسمی از اموزش غیر رسمی هستند. سازمان ها این امکان را دارند که به جای ک.اهینامه ایزو 15189، برای آموزش کارکنان خود در درون سازمان ISO 29990 استفاده کنند.

مزیت های پیاده سازی استاندارد ISO 29990

اخذ گواهینامه استاندارد ISO 29990 مزایای بسیاری را برای سازمان ها به همراه دارد. الزاماتی که این استاندارد مقرر می کند سبب می شود تا کیفیت آموزش درون سازمانی به صورت ساختارمندی افزایش یابد. همچنین در فرایند ارائه خدمات آموزشی شفافیت حاصل می شود. در ننتیجه استقرار ISO 29990 سازمان برای رقابت در ارائه خدمات به مشتریان و کاربران خود اماده می شود. همچنین می توان گفت در ارزیابی خدمات به نیاز های یادگیرندگان نیز توجه ویژه ای خواهد شد.

از آن جا که فرایندهای یادگیری سازمانی با نظارت مستمر به وجو می اید، این موضوع به اجرای اثرگذار تر خدمات آموزشی در سازمان کمک شایانی خواهد کرد. این امر سبب به وجود آمدن مزیت رقابتی برای شرکت دارنده گواهینامه می شود.

استاندارد ISO 29990 از چه قسمت هایی تشکیل شده است ؟

  • معین کردن نیازهای آموزشی
  • طرح ریزی خدمات اموزشی
  • ارائه دادن خدمات یادگیری
  • نظارت و کنترل تحویل خدمات یادگیری
  • ارزیابی خدمات یادگیری توسط ارائه دهندگان آن
  • مدیریت عمومی ارائه دهندگان خدمات یادگیری
  • استراتژی، تعیین نقشه راه و مدیریت کسب و کار
  • ارزیابی مدیریت
  • اقدامات اجتنابی و اصلاحی
  • مدیریت مالی و ریسک
  • مدیریت منابع انسانی و کارکنان
  • مدیریت ارتباطات داخلی و خارجی
  • تخصیص منابع
  • ممیز های داخلی

ارتباط استاندارد ISO 29990 و دیگر استانداردهای ایزو

این گواهینامه بین المللی با ایزو 9001 مطابقت دارد و در کنار آن می تواند به طور موثری به بهبود کیفیت خدمات یادگیری در آموزشگاه ها و مراکز غیر رسمی آموزشی، کمک کند.

استاندارد ISO 29990 بر خلاف ایزو 10015 که فقط شامل راهنمایی هایی برای واحد های آموزشی میشود، برای استاندارد سازی و ارتقاء خدمات یادگیری در واحد های غیر رسمی آموزش پرداخته است.

اخذ گواهینامه ایزو 29990، صدور گواهینامه ایزو 29990

هلدینگ بین المللی دیاکو چون همیشه قادر است گواهینامه استاندارد ایزو 29990 را مانند دیگر استاندارد های بین المللی در کمترین زمان و مناسب ترین قیمت در اختیار متقاضیان امر قرار دهد. برای این منظور می توانید چه از طریق تکمیل و ارسال فرم ثبت سفارش ایزو و چه از طریق تلفن های تماس و واتسپ مجموعه دیاکو اقدامات لازم را در جهت اخذ ایزو انجام دهید. همچنین اگر در خصوص صدور و اخذ گواهینامه های استاندارد ایزو نیاز به اطلاعات تکملی دارید می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

ایزو 29990 مدیریت کیفیت آموزش
اخذ ISO 29990 مدیریت کیفیت آموزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی