ایزو 10015 (استاندارد ایزو اثربخشی آموزش در سازمان ها) :

ایزو ۱۰۰۱۵ (استاندارد ایزو آموزش سازمان ها) (1)

ایزو 10015 (گواهینامه استاندارد ایزو اثربخشی آموزش در سازمان ها) :

گواهینامه ایزو 10015 چیست؟

در حال حاضر نقشی که آموزش در سازمان ها و شرکت ها ایفا می کند غیر قابل انکار است. شرکت ها برای حصول کیفیت حداکثری در خدمات و تولیدات خود، نیاز های آموزشی خود را در بخش های مختلف شناسائی و برای تامین آن برنامه ریزی می کنند. این موضوع از آن جا اهمیت دارد که کارکنان آموزش دیده به مراتب بهره وری بالاتری دارند و این نکته در نهایت باعث رضایت مندی بیشتر مشتریان می شود. در نتیجه می توان اهمیت استاندارد ایزو 10015 را به راحتی درک کرد.

پیاده سازی فرایند آموزش مطابق استاندارد ISO 10015 می تواند در ارزیابی میزان اثر بخشی روند آموزش در شرکت تاثیر گذار باشد. عناصر تعهد مدیریت، آموزش گیرندگان و ارائه دهندگان آموزش عناصر مهم اجرای اثرگذار این سیستم مدیریت آموزش در سازمان ها هستند. سازمان با بهره گیری از استاندارد ایزو 10015 قادر خواهند بود علاوه بر رفع نیاز های آموزشی خود، به سازمانی یادگیرنده بدل شوند که همواره در مسیر پیشرفت و بهبود است.

تاریخچه گواهینامه استاندارد ISO 10015

کمیته فنی ISO/TC176 مدیریت و تضمین کیفیت و کمیته SC3 ، گواهینامه استاندارد ISO 10015 تهیه کرده اند. از عواملی که نمایندگان کشورهای عضو سازمان جهانی استانداردسازی ایزو را بر آن داشت تا استانداردی مختص مدیریت کیفیت آموزش در سازمان ها را ارائه کند می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • عدم امکان شناسائی نیازهای اموزشی درست کارکنان
  • فقدان توجه به مشاغل در برآورد نیاز های آموزشی
  • تعیین نیازهای آموزشی و نه شناسائی آن ها
  • عدم وجود اهداف و خط مشی آموزشی
  • وجود ضعف در محتوا و برنامه های آموزشی
  • در نظر نگرفتن مسائل مرتبط با اجرای دوره های آموزشی
  • عدم وجود ارزیابی درست از تامین کنندگان آموزشی
  • مشخص نشدن نتایج و آورده آموزش

این عوامل و بسیاری علل دیگر سبب شد تا سازمان استاندارد سازی جهانی در سال 1999 پیش نویس اصلی استاندارد ایزو 10015 را طراحی و منتشر کند.

دامنه کاربرد گواهینامه استاندارد ISO 10015

ارتقاء توانمندی های کارکنان و رسیدن به اهداف کیفی سازمان منوط به اجرای یک فرایند آموزشی نظام مند است. بر همین اساس تمامی شرکت ها و سازمان هایی که نقشی در ارائه خدمات یا تولیدات به مشتریان دارند می توانند از مزایای گواهینامه استاندارد 10015 سود ببرند. این شرکت ها می توانند با پیاده سازی و اجرای استاندارد ISO 10015 نیازهای آموزشی کارکنان خود را بررسی و برای تامین ان اقدام عملی انجام دهند، سپس با اجرای دستورالعمل های کامل استاندارد ارزیابی اثربخشی آموزش میزان اثر گذاری این اقدامات را اندازه گیری کنند.

استاندارد ISO 10015 چه مراحلی دارد؟

یک پروسه آموزشی برنامه ریزی شده و منظم نقش به سزایی در ارتقاء کیفیت خدمات و تولیدات و در نهایت رضایت مندی کاربران و مشتریان دارد.

برای گزینش و اجرای آموزش ها باید مراحل زیر را مورد توجه قرار داد :

  1. تعریف و مشخص کردن نیازهای آموزشی
  2. برنامه ریزی آموزشی
  3. ارائه آموزش
  4. ارزیابی نتایج آموزش

سازمان می بایست معیار ها و شایستگی هایی که برای رسیدن به محصولات با کیفیت لازم است را تعریف کن. این تعریف برآمده از تجزیه و تحلیل نیازها و انتظارات سازمان در قیاس با شایستگی فعلی کارکنان آن است.

اما مهمترین قسمت دریافت گواهینامه استاندارد ISO 10015 همان مرحله تعریف نیازهای آموزشی است. این مرحله اهداف خاص خود را دنبال می کند از جمله :

  • اندازه گیری اختلاف میان شایستگی لازم و مورد نیاز
  • تعیین آموزش های مورد نیاز
  • تعیین وظایف آن دسته از کارکنان که شایستگی منطبق با اهداف سازمان را ندارند.
  • مستند کردن نیازهای آموزشی تعیین شده

نکته قابل توجه در این جا این است که زمانی که اختلاف بین شایستگی لازم و موجود تعیین می شود، مشخص می شود آیا اختلاف میان این دو با آموزش برطرف می شود یا باید تمهیدات دیگری در نظر گرفت.

رابطه استاندارد ISO 10015 و دیگر استانداردهای ایزو

با وجودی که در گواهینامه استاندارد ایزو 9001 به موضوع آموزش و تاثیر ان بر کیفیت خدمات اشاره شده است، اما استاندارد ISO 10015 به صورت اختصاصی بر اثرگذاری آموزش و توجه به آن در بحث کیفیت پرداخته است. به همین علت استقرار استاندارد ایزو 10015 در کنار استاندارد های عمومی مانند ایزو 9001 یا سیستم مدیریت یکپارچه IMS قادر است کمک فراوانی به سازمان ها ارائه کند.

مزایای اخذ گواهینامه ISO 10015

  1. تخمین نیازهای عملیاتی روزانه و اهدااف استراتژیک
  2. سرمایه گذاری آموزشی
  3. کشف و حفظ استعدادهای کلیدی

اخذ گواهینامه ایزو 10015، صدور گواهینامه ایزو 10015

کوشیدیم در این مقاله از مزایای پیاده سازی استاندارد ISO 10015 و تاثیر آن بر روند پیشرفت و بهبود کیفیت خدمات سازمان ها نقل کنیم. اکنون اگر مطالعه این مقاله سبب شده است تا شما نیز نیاز اخذ این گواهینامه یا دیگر استانداردهای عمومی را برای کسب و کار خود احساس کرده باشید. هلدینگ بین المللی دیاکو آماده خدمت رسانی به شما است.

مجموعه دیاکو این امکان را قرار داده است تا پیش از اخذ ایزو، با دریافت مشاوره با کارشناسان ما از جوانب تصمیم خود مطلع شوید. برای این منظور می توانید با شماره تلفن های مجموعه تماس برقرار کرده و یا از طریق واتسپ با ما در تماس باشید.

استاندارد اثربخشی آموزش ایزو 10015
استاندارد اثربخشی آموزش ISO 10015

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی