مراحل اخذ ایزو

مراحل اخذ ایزو

مراحل اخذ ایزو و شرایط و مدارک آن

یکی از مهمترین سوالاتی که متقاضیان اخذ ایزو دارند در رابطه با شرایط، مراحل و نحوه انجام این فرایند است. بنابراین اگر قصد دارید برای کسب و کار خود گواهینامه ایزو تهیه کنید توصیه می کنیم این مقاله را تا پایان مطالعه نمایید.

اخذ گواهینامه ایزو اهمیت ویژه ای برای مدیران و سرمایه گذاران است، بنابراین آگاهی از مراحل اخذ ایزو نیز مهم است.

مراحل اخذ ایزو

گام اول از مراحل احذ ایزو : برقرار کردن الزامات استاندارد

اولین قدم برای دریافت گواهینامه ایزو در یک سازمان، رعایت الزامات مندرج در آن است. هر استاندارد ایزو دارای بندها و الزاماتی است که برای دریافت هریک باید آن ها را در سازمان پیاده کرد.

توجه داشته باشید که خدمات پیاده سازی استانداردها توسط ایزودیاکو به صورت رایگان در اختیار مشتریان قرار می گیرد.

معمولاً برای پیاده سازی یک استاندارد ایزو یک مشاور متخصص باید بر این فرایند نظارت کند. شرکت مشاور ایزو با در اختیار قرار دادن مشاور متخصص بر پیاده سازی صحیح الزامات هر استاندارد ایزو نظارت می کند.

بعضی از استاندارد های نظیر گواهی CE الزاماتی متفاوت از استاندارد ایزو دارد. بلکه برای اخذ گواهی CE باید یک شرکت مشاور و متخصص در این زمینه به صورت تکنیکال فایل های مورد نیاز را برای محصول مورد نظر آماده کند.

گام دوم از مراحل اخذ ایزو : مراجعه به یک مرجع صدور ایزو CB تحت اعتبار مرجع اعتباردهی AB

پس از اجرایی شدن الزامات هر استاندارد، سازمان متقاضی برای انجام ممیزی آماده است. در این مرحله می باست توجه داشت که گواهینامه ایزو از یک CB معتبر صادر شده باشد. حتماً می دانید که CB معتبر باید تحت اعتبار مراکز IAF یا ASCB یاشد.

به عنوان یک متقاضی ایزو باید دقت کنید پیش از عقد قرارداد با شرکت های صدور گواهینامه ایزو، از اعتبار آن مرکز اطمینان حاصل کنید.

گام سوم از مراحل اخذ ایزو : ممیزی اولیه و مراقبتی به منظور اخذ ایزو

برای صدور گواهینامه اولیه ایزو شرکت باید برنامه ممیزی دریافت کند. این برنامه ممیزی می تواند به صورت حضوری یا غیر حضوری باشد. البته برخی کسب و کارها ممکن است نیاز خود را با دریافت گواهینامه ایزو بدون ممیزی برطرف کنند.

همچنین مطابق الزاماتی که سازمان جهانی استاندارد سازی وضع کرده است، گواهینامه های ایزو پس از صدور به مدت سه سال معتبر هستند و پس از اتمام این مدت باید سازمان مجدد مورد ممیزی قرار گیرد.

برنامه ممیزی با این هدف طراحی شده است که سازمان های دارنده ایزو از لحاظ رعایت الزامات مورد بررسی قرار گیرند.

شرایط اخذ ایزو

حال که مراحل اخذ ایزو را دانستیم باید به شرایط اخذ آن نیز بپردازیم :

  • سازمان متقاضی اگر لازم باشد باید مجوزهای حکومتی را دریافت کند.
  • سازمان از لحاظ حقوقی موجودیت داشته باشد و از نظر صنفی مجوزهای مربوطه را داشته باشد.
  • شرکت راه اندازی شده باشد یا در شرف شروع به کار باشد.
  • قوانین ملی یا حاکمیتی رفتار سازمان را تصدیق کند.
  • سازمان متقاضی الزامات استاندارد را به طور مشهودی پیاده سازی کرده باشد.

مدارک لازم برای اخذ ایزو

مدارکی که برای اخذ گواهینامه استاندارد ایزو لازم است شامل دو دسته مدارک فنی-تخصصی و مدارک حقوقی می شود.

  • مدارک فنی-تخصصی

تمامی مدارک اعم از مستندات، روش های اجرایی، فرم ها و راهنمایی های مورد نیاز برای هر گواهینامه.

مشاور متخصص این مدارک را برای متقاضی آماده کرده و برای تکمیل آن به سازمان یاری می رساند.

  • حقوقی -حاکمیتی

مدارکی که وجود سازمان را به لحاظ حقوقی به اثبات برساند. از این مدارک می توان به اسناد ثبتی و علامت تجاری اشاره کرد. همینطور اگر سازمان مکلف به داشتن مدارک حاکمیتی باشد باید آن ها را ارائه کند.

نحوه اخذ گواهینامه ایزو

حال با اطلاع از مراحل صدور گواهینامه ایزو باید گفت هلدینگ بین المللی دیاکو با برخورداری از نمایندگی رسمی کیواگزم آلمان در ایران، به عنوان یک مرکز صدور گواهینامه معتبر ایزو در کرج شناخته شده است که قادر به صدور گواهینامه ایزو در کرج و سایر نقاط کشور است.

کارشناسان حوزه ایزو در مجموعه دیاکو و تیم پشتیبانی ایزودیاکو بر آنند تا با در اختیار گذاشتن اطلاعات صحیح در این رابطه و نحوه استعلام گواهینامه ایزو، متقاضیان را به درستی راهنمایی کرده تا مورد کلاهبرداری شرکت های فاقد اعتبار قرار نگیرند. همچنین اگر در خصوص هزینه صدور گواهینامه ایزو نیاز به کسب اطلاعات بیشتر دارید، کارشناسان ایزودیاکو راهنمای شما هستند.

برای ارتباط با کارشناسان ایزو می توانید از طریق تلفن های تماس و یا شماره واتسپ افدام نموده و از مشاوره رایگان مجموعه دیاکو بهره مند گردید.

2 دیدگاه در مراحل اخذ ایزو

    • isodiaku says:

      سلام اخذ ایزو برای ارتقاء کیفیت و عملکرد مجموعه کاربرد دارد. با شماره 09364422550 تماس بگیرید کارشناسان ما راهنمایی می کنند که چه گواهینامه ای برای شما مناسب هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی