ایزو TS 16949 (استاندارد ایزو مدیریت کیفیت صنعت خودروسازی)

ایزو TS 16949 (استاندارد ایزو مدیریت کیفیت صنعت خودروسازی)

ایزو TS 16949 (استاندارد ایزو مدیریت کیفیت صنعت خودروسازی) :

گواهینامه استاندارد ایزو TS 16949 چیست؟

ISO TS 16949 یک استاندارد مدیریت کیفیت مختص صنایع فعال در صنعت خود رو سازی است. در این استاندارد کلیه الزامات و ضوابط به منظور مدیریت کیفیت طراحی، توسعه، تولید، نصب و ارائه خدمات وابسته و مرتبط با خودروسازی طراحی و منتشر شده است. به عبارت دیگر می توان گفت خودروسازان و شرکت های تولید کننده قطعه  وابسته به ان ها با به اجرا گذاشتن استانداردISO/TS 16949، توان خود را در مدیریت کیفیت محصولات و خدمات ارائه شده به نمایش می گذارند.

دامنه کاربرد استاندارد ISO/TS 16949

قطعه سازان، مونتاژ کنندگان، ارائه کنندگان خدمات به کارخانه های خودرو سازیبا هفن بهبود کیفیت، کاهش هزینه و ضایعات و حفظ و یا کسب جایگاه بهتر در وضعیت پر رقابت بازار از طریق تولید قطعات با کیفیت بهتر است. شرکت های خودرو ساز برای حصول اطمینان از کیفیت خودرو های خود و ارائه بهتر خدمات به مشتریان نیز در دامنه کاربرد این استاندارد می گنجند..

آخرین به روز رسانی استاندارد ISO/ TS 16949

کارگروه بین المللی خودرو LATF با همکاری کمیته فنی مدیریت و تضمین کیفیت ISO/ TS 176 استاندارد ISO TS 16949 را تهیه کرده است. در تازه ترین ویراست آن که از لحاظ فنی مورد اصلاح قرار گرفته است، نسخه قبلی آن یعنی ISO/ TS 16949:2002 ابطال شد آخرین ورژن استاندارد ISO/TS 16949 که در سال 2016 منتشر شد.

هدف استاندارد ISO/ TS 16949 چیست؟

پیاده سازی یک سیستم مدیریت کیفیت به جهت ایجاد امکان بهبود مستمر، اجتناب از نقص و کاهش حداقلی نوسانات و همچنین اتلاف در زنجیره تامین، هدفی است که ایزو TS 16949 دنبال می کند.

با وجودی که استاندارد سیستم مدیریت کیفیت یعنی ایزو 9001 توانایی لازم برای به اجرا گذاشتن الزامات مدیریت کیفیت را در شرکت خودروسازی دارد، اما نیاز به یک استاندارد تخصصی ویژه صنایع خودروساز و قطعه ساز سبب به وجود آمدن استاندارد ایزو  TS 16949شد.

ارتباط میان استاندارد ISO/ TS 16949 و دیگر استانداردها

توصیه شده است که شرکت های مرتبط با صنعت خودروسازی حدالمقدور پیش یا در کنار استاندارد ISO/ TS 16949، از مزایای پیاده سازی و دریافت گواهینامه استاندارد سیستم مدیریت کیفیت و همچنین سیستم مدیریت یکپارچه IMS (شامل 3 استاندارد پایه ای ایزو 14001، ایزو 9001، ایزو 45001) نیز بهره مند شوند. البته اگر سازمان مورد نظر قصد صادرات محصولات خود را به خارج از کشور داشته باشد توصیه می شود گواهینامه صادرات محصولات CE را نیز اخذ کند.

همچنین صنایعی که دارای آزمایشگاه های ازمون و کالیبراسیون هستند، بهتر است نسبت به اخذ گواهینامه ایزو 17025 نیز اقدام کنند. همینطور توصیه می شود که این صنایع گواهینامه های مربوط به رضایت مندی مشتری نظیر ایزو 10002 و یا ایزو 10004 را نیز دریافت کنند.

پیاده سازی استاندارد ISO/ TS 16949 چه مزایایی دارد؟

هدف از استقرار و پیاده سازی استاندارد  TS 16949 نزدیک کردن خواسته و توقعات سیستم مدیریت کیفیت سازمان های خودروساز و شرکت های تولید کننده قطعات خودرو است. ضمناً استاندارد TS 16949 با ایجاد معیار های ویژه در کنار الزامات مشتری، الزاماتی را برای سیستم مدیریت کیفیت در کل زنجیره تامین مقرر می کند. عرضه کنندگان مستقیم و یا واسطه ها، شرکت های خودرو ساز و قطعه ساز که قصد دارند با حفظ و یا کسب  جایگاهی بهتر در بازار به شدت رقابتی تولیدات خود را از نظر کیفی ارتقاء دهند می توانند از مزایای این ایزو برخوردار شوند. از این مزایا می توان موارد زیر را نام برد :

  • بهینه سازی مستمر فرایند های سازمانی و اجتناب از خرابی و اختلال در زنجیره تامین
  • حضور شرکت در بازارهای بین المللی از طریق دریافت گواهینامه استاندارد ISO TS 16949
  • سازگاری استاندارد ISO/ TS 16949 با دیگر سیستم های مدیریت
  • فراهم کردن امکان همکاری با صنایع بزرگ خودروسازی کشور مانند سایپا و ایرانخودرو
  • به حداقل رساندن ضایعات در فرایند تولید و خدمات
  • شناسایی و کاهش حداقلی مخاطرات برای کارکنان

اخذ گواهینامه ایزو TS 16949، صدور گواهینامه ایزو TS 16949

چنان که ذکر شد دریافت گواهینامه ISO/ TS 16949 مزایای زیادی را برای شرکت های فعال در زمینه صنعت خودرو سازی دارد. برای بهره مندی از مزایای این گواهینامه و سایر استانداردهای بین المللی می توانید به مجموعه دیاکو اعتماد کنید. هلدینگ بین المللی دیاکو به عنوان یک شرکت مشاور ایزو با سابقه ای غنی در امر صدور و اخذ ایزو با ارائه خدمات غیر حضوری و مشاوره تلفنی و یا از طریق واتسپ پاسخ گوی نیاز متقاضیان است.

ضمناً می توانید برای اخذ ISO TS 16949 (استاندارد ایزو مدیریت کیفیت صنعت خودروسازی) کافی است که فرم سفارش ایزو را  تکمیل و ارسال کنید و در اسرع وقت مراحل اخذ و صدور شما شروع میشود.

کارشناسان محموعه دیاکو همواره آماده اند تا مراحل صدور گواهینامه ایزو را برای متقاضیان روشن کرده و با برآورد هزینه صدور گواهینامه ایزو مشتریان را تا حصول نتیجه همراهی کنند. همجنین اگر به عنوان متقاضی اخذ ایزو دغدغه استعلام گواهینامه ایزو را دارید هلدینگ بین المللی دیاکو مرجعی قابل اعتماد برای صدور گواهینامه معتبر ایزو در کرج است.

ایزو TS 16949
اخذ استاندارد ایزو ISO/TS 16949

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی