گواهینامه های ایزو ویژه معادن

استاندارد ایزو ویژه معادن در ایزو دیاکو

گواهینامه های ایزو ویژه معادن در ایزو دیاکو

گواهینامه های ایزو که توسط سازمان جهانی استاندارد سازی ISO تهیه و منتشر شده اند با الزاماتی که مقرر می کنند، همگی فواید و منافعی دارند که موجب افزایش بهره وری سازمان و بهبود عملکرد آن می شوند. همه مشاعل می توانند خود را با استانداردهای این سازمان مطابقت دهند. برخی از این گواهینامه ها عمومی و برای تمامی مشاغل و کسب و کارها و برخی دیگر برای حوزه های تخصصی طراحی و تهیه شده اند.

صنایع مرتبط با معادن به دلیل حساسیت بالا و مرتبط بودن با جان و سلامت افراد لازم است تا با وسواس بیشتری مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین سازمان جهانی استاندارد سازی توصیه کرده است تا صنایع مرتبط علاوه بر استانداردهای عمومی، گواهینامه های ایزو تخصصی این صنعت را نیز پیاده سازی کنند تا در جهت کاهش خطرات و افزایش ایمنی قدم بردارند. از آن جا که قعالیت های مرتبط با معدن با حوادث گوناگونی همراه است لازم است با استقرار این استانداردها میزان ریسک کنترل شود.

گواهینامه های عمومی ایزو برای معادن

1.گواهینامه ایزو 9001 استاندارد ایزو مدیریت کیفیت

استاندارد ایزو 9001 اولین گواهینامه عمومی از گروه ایزو ویژه معادن است. این گواهینامه برای تمام مشاغل با هر موضوع فعالیتی کاربردی است. تمامی کسب و کارها با هر فعالیت و با هر ابعادی که باشند می توانند خود را از مزایای ایزو 9001 بهره مند کنند. ایزو 9001 استانداردی است که با دخالت در فرایندهایی که در کیفیت نهایی اثر گذار هستند سبب می وشد که محصول یا خدمات در بهترین کیفیت ممکن ارائه شود. این استاندارد در کنار استانداردهای خانواده مشتری مداری می تواند در میزان رضایت مشتری از سازمان بسیار اثر گذار باشد.

مشتریان ایزو دیاکو می توانند با ارائه درخواست اخذ فوری گواهینامه ایزو 9001، این گواهینامه را به صورت فوری و در کمترین زمان ممکن دریافت کنند.

2.گواهینامه ایزو 14001 استاندارد ایزو زیست محیطی

یکی از مهمترین موارد ایزو ویژه معادن استاندارد زیست محیطی است. این استاندارد از آن جهت اهمیت دارد که بسیاری از کسب و کارها ممکن است در جریان فعالیت های خود به محیط زیست آسیب وارد کنند. پس لازم است استانداردی جهانی برای کنترل آن وجود داشته باشد. از آن جایی که معادن در ارتباط مستقیم با طبیعت هستند باید بیش از سایر مشاغل در این خصوص حساسیت داشته باشند. معادن با استقرار ایزو 14001 می توانند فعالیت های خود را از نظر تعامل با طبیعت زیر نظر گرفته و آن را به درستی مدیریت کنند.

ایزو دیاکو این امکان را برای مشتریان خود قرار داده است تا پس از مطالعه متن استاندارد ایزو 14001 نسخه 2015، بتوانند با ارائه درخواست اخذ فوری ایزو 14001 به سرعت در جهت آشتی با محیط زیست قدم بردارند.

3.ایزو 45001 استاندارد ایزو ایمنی و سلامت

می توان گفت مهمترین استاندارد ایزو ویژه معادن ایزو 45001 است. فعالیت های مرتبط با معدن بدون شک یکی از دشوار ترین و خطرناکترین مشاغل در دنیاست. به همین دلیل ضرورت رعایت پروتکل های ایمنی در این گونه مشاغل بسیار بالا تر و بارز تر است.

فعالیت های معدنی به طور مستقیم با جان و سلامت افراد شاعل در آن مرتبط است و لازم است از کارکنان و کارگران به طور جدی محافظت شود. از طرفی مهمترین و با ارزشترین سرمایه یک سازمان منابع انسانی و نیروی کار آن است. ضروری است شرکت های فعال در حوزه معادن به طور جدی در حفاظت از جان و سلامت کارگران فعال خود کوشا باشند و این نکته را در اولویت خود قرار دهند.

ایزو 45001 نیز دقاقا همین هدف را دنبال می کند، یعنی دستور العمل هایی برای ارتقاء ایمنی محیط کار و بهداشت و سلامت کارکنان ارائه می کند تا با استقرار آن ها، سیستم عاری از حوادث ناشی از کار شود.

لازم به ذکر است که ایزو 45001 در سال 2018 جایگزین استاندارد OHSAS18001  شد.

علاقه مندان می توانند پس از مطالعه متن فارسی استاندارد ایزو 45001 نسخه 2018 نسبت به اخذ آن اقدام کنند.

4.گواهینامه استاندارد HSE-MS

سازمان استاندارد انگلستان استاندارد HSE را نگارش و منتشر کرد. استاندارد HSE بهداشت محیط زیست کارگاه را در کنترل می گیرد. ناگفته پیداست که استاندارد HSE تا چه میزان از اهمیت در بین استانداردهای ایزو ویژه معادن برخوردار است.

5.گواهینامه IMS سیستم مدیریت یکپارچه

معمولا پیمانکاران در تمامی حوزه ها از جمله فعالیت های معدنی می خواهند در کمترین زمان ممکن از بیشترین گواهینامه های لازم برخوردار شوند. یکی از راهکارها اخذ فوری گواهینامه IMS است. این گواهینامه شامل 3 استاندارد ایزو 9001، ایزو 45001 و ایزو 14001 است. گواهینامه IMS با یکپارچه سازی فرایندهای مدیریتی قادر است تا مدیریت ارشد را به سمت پیشرفت و توسعه سوق دهد.

6.گواهینامه استاندارد OHSAS 18001 سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای

یکی دیگر از موارد ایزو ویژه معادن استاندارد OHSAS 18001 است. این استاندارد الزاماتی را برای حفظ ایمنی شغلی و بهداشت حرفه ای کارکنان سازمان ها ارائه می کند تا شرکت ها با رعایت آن ها به این هدف دست پیدا کنند. این سیستم ضوابطی را برای کنترل ریسک ها و ارتقاء عملکرد در نظر گرفته است. سازمان ها برای بهبود کیفیت سلامت محیط کارگاهی و کارکنان خود می توانند از این استاندارد استفاده کنند.

ایزو دیاکو برای علاقه مندان متن فارسی استاندارد OHSAS 18001 را فراهم کرده است تا با مطالعه آن نسبت به اخذ ایزو ارزان و فوری اقدام کنند.

7.گواهینامه ایزو 10668 استاندارد ایزو ارزش گذاری برند

در نگاه اول شاید به نظر نرسد اما ایزو 10668 نیز یکی از استانداردهای ایزو ویژه معادن است. سازمان های فعال در حوزه معادن نیز باید بر برند سازی از نام خود و جا انداختن ان در بازار مختص آن فعالیت کنند. بنابراین برخورداری از ایزو 10668 به عنوان راهی برای ارزش گذاری مالی برند نیز اهمیت خاص خود را دارد. چرا که بسیاری از سازمان ها ممکن است فعالیت های مشابه را انجام دهند اما تنها تعداد کمی از آن ها شناخته شده هستند. بنابراین توصیه تیم ایزودیاکو به سازمان فعال در موضوع معدن این است که نسبت به ارزش گذاری مالی برند تجار خود نیز حساس باشند.

8.ایزو 10004 استاندارد ایزو رضایتمندی مشتری

عمومی ترین استاندارد از دسته ایزو ویژه معادن ایزو 10004 است. بدون شک شرکت های فعال در موضوع معادن نیز در بازار مختص خود با مشتری هایی سر و کار دارند. پس لازم است در چلب رضایت مشتریان تلاش کنند. استاندارد ایزو 10004 راهکارهایی را برای کسب رضایت مشتری در اختیار سازمان دارنده قرار می دهد تا بتواند از این طریق به سود اوری بیشتری برسد.

9.گواهینامه ایزو 10002 استاندارد رسیدگی به شکایات مشتریان

زمانی که از طرف مشتری شکایتی به سازمان می رسد، لازم است تا ابعاد شکایت بررسی و به ان رسیدگی شود. همچنین باید پتانسیل لازم برای رفع آن ارزیابی شود. استاندارد ایزو 10002 ساختاری برای رسیدگی و رفع شکایات مشتریان تعبیه کرده است تا از طریق آن بتوان برای کسب رضایت مشتریان تلاش کرد.

گواهینامه های تخصصی ایزو ویژه معادن

1.گواهینامه GMP اصول تولید خوب محصول

اولین مورد از لیست استانداردهای ایزو ویژه معادن گواهینامه GMP است. این سیستم با هدف بررسی و ارزیابی نحوه تولید محصول مطابق با اصول کیفی طراحی شده است. دیگر هدفی که استاندارد GMP دنبال می کند کاهش خطرات در صنایع حساس مانند محصولات دارویی، پزشکی و غذایی است.

GMP استانداردی است که برای روش های تولیدی به جهت تطابق با الزامات قانونی اتحادیه اروپا EG/1935/2004 که در مورد مواد غذایی است، راهکار ارئه می دهد. در اصل GMP شیوه های لازم برای مطابقت با دستورالعمل های توصیه شده از طرف سازمان صادر کننده برای تولید و فروش مواد غذایی و محصولات دارویی را فراهم می کند.

از آن جا که مشاغل مرتبط با معادن جزو مشاغل حساس هستند، پس لازم است که استاندارد GMP محصولات تولید شده از جانب آن ها را از نظر کیفی تضمین کند.

2.گواهینامه استاندارد ایزو 21500 سیستم مدیریت پروژه

واضح است که مشاغل فعال در موضوع معادن به صورت پروژه ای کار می کنند. پس می توان حدس زد که موضوع مدیریت پروژه تا چه میزان اهمیت دارد. بنابراین می توان ایزو 21500 را به عنوان دومین ایزو ویژه معادن در نظر گرفت.

ایزو 21500 مجموعه ای از دستورالعمل ها برای نحوه مدیریت پروژه است. با توجه به ابعاد پروژه های معدنی و حساسیت ایمنی و زمانی آن ها، باید توجه ویژه ای به موضوع مدیریت پروژه داشت. ایزو 21500 شیوه ها و راهنمایی را برای ساختارمند کردن و به نتیجه رساندن پروزه ارائه می کند تا سازمان ها با استفاده از آن بتوانند پروژه ها را به نحو مناسبی پیش برده و به نتیجه مطلوب برسند.

3.ایزو 17025 استاندارد ایزو آزمایشگاه صنعتی

ایزو 17025 یکی دیگر از استانداردهای ایزو ویژه معادن است. این استاندارد روش ها و آزمون هایی را برای کالیبراسیون و نمونه برداری مشخص و معین میکند. ایزو 17025 برای استفاده توسط آزمایشگاه هایی که در حال ایجاد سیستم های کیفی، اجرایی و فنی برای فعالیت های خود می باشند توصیه می شود. معادن نیز با توجه به نوع فعالیت خود می توانند از مزایای این استاندارد برخوردار شوند.

4.گواهینامه ایزو 50001 استاندارد مدیریت انرژی

یکی از مهمترین استاندارهای ایزو ویژه معادن ایزو 50001 است. با توجه به این که سازمان های فعال در زمینه معادن دارای تجهزیات خاص و سنگین و پر هزینه و پر مصرف هستند، لازم است تا انرژی مصرفی خود را به نحو درستی مدیریت کنند. ای مدیریت می تواند در کاهش هزینه انرژی و میزان هدر رفت آن و در نتیجه کاهش هزینه های کلی شرکت اثر گذار باشد.

5.گواهینامه ایزو 10006 استاندارد مدیریت کیفیت پروژه

برخورداری از این استاندارد توسط شرکت های معدنی، در نظر مشتریان و طرف های ذینفع نشان دهنده آن است که سازمان دارای یک سیستم منسجم و کارا برای رسیدن به اهداف تعیین شده در پروژه است. پس شرکت های معدنی دارای ایزو 10006 پروژه هایی اثر بخش تر و با بهره وری بالاتر دارند.

ایزو ویژه معادن در ایزو دیاکو

تیم کارشناسان ایزو دیاکو برای فعالان در زمینه معادن استانداردهای ایزویی را تحت عنوان ایزو ویژه معادن را آماده صدور دارد که متقاضیان می توانند با ارائه درخواست مبنی بر آن، نسبت به استقرار این استانداردها اقدام کنند. مشتریان برای این منظور کافی است تا با شماره های تماس مجموعه و یا شماره واتسپ تماس گرفته و از مشاوره رایگان ایزودیاکو بهره مند شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی