لیست انواع ایزو – بخش 1

لیست انواع ایزو بخش اول

لیست انواع ایزو – بخش اول

چنان که می دانید استانداردهای ایزو در انواع مختلف و کاربردهای گوناگون ارائه می شود.سازمان جهانی استاندارد سازی ISO در آخرین آمار دوره ای خود با بیان کرده است که چیزی بالغ بر 22088 گواهینامه استاندارد ایزو منتشر شده است که می توان به راحتی حدس زد که این رقم به صورت روزافزون در حال افزایش است.

قابل توجه است که گواهینامه های استانداردهای ایزو در حیطه های مختلف کاربرد دارند و برای حوزه های خاصی طراحی شده اند. به طور مثال می توان گفت برخی استانداردهای ایزو مدیریتی و بعضی دیگر استانداردهای مرتبط با اقدامات فنی محصولات هستند. از دسته استانداردهای ایزو مدیریتی می توان به استاندارد ایزو 9001 یا استاندارد ایزو مدیریت کیفیت اشاره کرد. همچنین استاندارد ایزو 1776 که از دسته استانداردهای فنی و تخصصی است که در حیطه انواع خاصی از شیشه کاربرد دارد.

در این بین چند استاندارد ایزو هستند که در بین شرکت ها و متقاضیان بیش از باقی استانداردها شناخته شده هستند، از آن جمله می توان نام استانداردهای مدیریتی را برشمرد. لیست انواع ایزو را با این گروه از استانداردهای ایزو آغاز می کنیم :

1.استاندارد ایزو مدیریت کیفیت ایزو 9001 :

اولین استاندارد لیست انواع ایزو استاندارد ایزو 9001 است که یک استاندارد جامع و عمومی است که می تواند کمک رسان تمامی شرکت هایی باشد که توجه ویژه ای به موضوع کیفیت دارند. برخورداری سازمان ها و شرکت ها از این استاندارد به مشتریان اعلام می کند که در شرکت مذکور یک سیستم مدیریت کیفیت فعال و موثر مستقر شده است. اولین مزیتی که گواهیناهمه ایزو 9001 ایجاد می کند ساماندهی کیفی در فرایند تولید و جلوگیری از اعمال سلیقه های شخصی در روند کار است. به این ترتیب است که ایزو 9001 با ایجاد یکسان سازی و یکپارچگی امور مرتبط با کیفیت، کیفیت محصول نهایی را تضمین می کند.

2.استاندارد مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی OHSAS 18001 :

این استاندارد الزاماتی را برای سازمان ها و شرکت ها مقرر می کند تا با رعایت آن ها ایمنی کارکنان را تضمین کنند. استاندارد OHSAS 18001 از لحاظ الزامات مشابهت بسیاری با استاندارد ایزو 14001 دارد. با این تفاوت که الزامات ایمنی شغلی را جایگزین الزامات زیست محیطی کرده است. استاندارد OHSAS 18001 یکی از استانداردهای عمومی و محبوب است که شرکت ها بدون توجه به حوزه فعالیت و اندازه خود می توانند از ان بهره مند شوند و محیط کاری امنی را برای کارکنان خود ایجاد کنند.

3.استاندارد ایزو مدیریت زیست محیطی ایزو 14001 :

یکی دیگر از استانداردهایی که در بخش اول لیست انواع ایزو آمده است استاندارد ایزو 14001 است که با ارائه دستورالعمل هایی سازمان ها را در جهت حفظ محیط زیست هدایت می کند تا آسیب های وارده به منابع آب و خاک را از طرف سازمان به حداقل برساند.

4.گواهینامه های مجموعه سیستم مدیریت یکپارچه IMS :

مورد چهارم از لیست انواع ایزو این بسته شامل استانداردهای ایزو9001، ایزو 14001 و OHSAS 18001 می شود که بسیاری از سازمان های صنعتی یا پیمانکاری متقاضی آن هستند. از آن جهت به آن سیستم مدیریت یکپارچه می گویند که با گردآوری 3 استاندارد دیگر زمینه را برای مدیریت یکپارچه و هماهنگ سازمان فراهم می کند. اگر بخواهید از مزایای آن بدانید می توانید به مقاله مزایای IMS برای کسب و کار شما مراجعه نمائید.

5.استاندارد ایزو مدیریت پروژه ایزو 10006 :

شرکت ها و سازمان های پیمانکاری که استاندارد ایزو 10006 را دریافت و آن را پیاده سازی کرده اند با ایجاد یک سیستم منسجم مدیریتی برای رسیدن به اهداف پروژه، در کارفرما ایجاد حس اطمینان از نتیجه کار می کنند. این اطمینان از آن جا حاصل می شود که نشان دهنده استقرار یک سیستم منسج برای مدیریت اهداف پروزه است. شرکت هایی که استانداردهای مدیریت پروژه مانند PMBOK یا ایزو 10006 را دارند علاوه بر سازماندهی بهتر امور، در بهره وری و اثر بخشی نیز پیشرو هستند.

استاندارد مدیریت پروزه ایزو 10006 راهنمایی برای سازمان های است که نیاز به حصول اطمینان از پیاده سازی اصوال استانداردهای ایزو 9001 دارند.

6.استاندارد سلامت، ایمنی و محیط زیست HSE :

ششمین استاندارد از بخش اول لیست انواع ایزو این استاندارد تضمین کننده ایمنی و سلامت توامان است.به بیان دیگر می توان گفت شرکت هایی که دو استاندارد ایزو 14001 و OHSAS 18001 را به صورت همزمان مستقر می کنند می توانند موفق به دریافت گواهینامه استاندارد HSE شوند.

امروزه تمام پیمانکارانی که در حوزه نفت و گاز مشغول هستند برای شرکت در مناقصات باید گواهینامه HSE-MS داشته باشند و ملزم به ارائه نظام نامه HSE-Plan نیز هستند.

7.استاندارد ایزو مدیریت کیفیت صنایع غذایی ایزو 22000 : استاندارد ایزو 22000 مجموعه ای از دستورالعمل ها و ضوابطی است که سازمان ها را مدیریت ایمنی مواد غذایی یاری می کند. استاندارد ایزو 22000 با هدف تعیین الزامات سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی طراحی شده است که به منظور اثبات توانایی های لازم برای کنترل خطرات ایمنی مواد غذایی در زنجیره غذایی ضروری است. این الزامات از ان جهت مورد توجه است که باید ایمنی مواد غذایی در زمان مصرف انسانی تضمین شده باشد.

هر سازمانی که در زمینه ای مرتبط با زنجیره مواد غذایی فعالیت دارد می تواند بدون توجه به ابعاد خود این سیستم را پیاده سازی کند تا از این طریق اطمینان حاصل کند که محصولاتی با ایمنی پایدار تولید کرده است.

 

این تنها بخش اول از لیست انواع ایزو بود که در ان از پرطرفدارترین استانداردهای ایزو میان شرکت ها و متقاضیان نام آورده شد، اگر تمایل به شناخت و کسب اطلاعات در مورد دیگر استانداردهای ایزو هستید می توانید بخش های دیگر این لیست را نیز مطالعه کنید.

لیست انواع ایزو بخش دوم
لیست انواع ایزو بخش دوم

لیست انواع ایزو – بخش دوم

چنانچه تمایل به اخذ موارد این لیست دارید و یا مایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن هستید می توانید با تلفن های تماس مجموعه و یا شماره واتسپ هلدینگ بین المللی دیاکو در تماس باشید. همچنین این امکان فراهم است تا با ارسال فرم ثبت سفارش ایزو در این مود اقدام فرمایید. در ادامه به ایزوهای دیگر در لیست انواع ایزو خواهیم پرداخت :

8.استاندارد سیستم ایمنی مواد غذایی HACCP :

در استاندارد HACCP ریسک هایی که به طور منطقی ممکن است در هر کجای زنجیره غذایی بروز پیدا کند شناسایی و بررسی می شود. از جمله این خطرات می توان به اشکال در فرایند و تجهیزان و لوازم اشاره کرد.

در ایران به این استاندارد توجه ویژه ای می شود، به طوری که کشتارگاه هایی که دارای کد IR هستند می توانند اقدام به صادرات کنند. اما برای تخذ کد IR ابتدا می بایست استاندارد HACCP را اجرا کرده باشند.

9.نشان حلال برای محصولات غذایی و آشامیدنی :

دین اسلام غذاهایی را برای مصرف مجاز دانسته است. نشان حلال در قالب گواهینامه ای برای محصولاتی را که شرایط مورد نظر را رعایت کرده اند صادر می شود. این نام برای این نشان برگرفته از مفهوم غذای حلال در دین اسلام است.

علاوه بر استانداردهایی که برای مدیریت صنایع غذایی مانند ایزو 22000، نشان حلال نیز می تواند در امر صادرات موثر باشد.

10.گواهینامه انطباق محصول اتحادیه اروپا CE :

قوانین و مقرراتی برای واردات و صادرات محصولات صنعتی در کشورها وصع شده است که شرکت هایی که خ.استار صادرات محصولات صنعتی خود به این کشورها هستند باید این قوانین را رعایت کنند. یکی از این قوانین دارا بودن گواهینامه CE است.

اکثر محصولاتی که به اروپا وارد می شوند باید گواهینامه CE را داشته باشند. حتی برخی از واردکنندگان غیر اروپایی نیز برای واردات نیم نگاهی به این گواهینامه نیز دارند.

نکته قابل توجه این است که برای محصولات داروئی و غذائی گواهینامه CE صادر نمی شود، اما برخی مراکز نتمعتبر با سودجویی از این طریق مشتریان را فریب می دهند.

11.استاندارد ایزو رضایت مندی مشتری ایزو 10004 :

یازدهمین مورد از لیست انواع ایزو ایزو 10004 است. این استاندارد بین المللی برای افزایش و رسیدن به رضایت مشتری از خدمات و محصولات طراحی شده است. استقرار این استاندارد به وسیله طبقه بندی نیازهای مشتری موجب سوق دادن شرکت به سمت رویه های مشتری مدارانه تر می شود.

دارندگان گواهینامه ایزو با داشتن ایزو 10004 پیام آور اهمین رضایت مندی مشتریان هستند و در کنار آن با بهره گیری از ایزو 10002 می توانند گامی بلند در جهت جلب رضایت مشتریان خود بردارند.

12.استاندارد رسیدگی به شکایات مشتری ایزو 10002 :

مورد دیگر از لیست انواع ایزو استاندارد ایزو 10002 است که از آن جهت اهمیت دارد که این نکته را به مشتریان گوشزد می کند که برای نارضایتی آن ها ارزش قائل شده و برای رفع نواقص تلاش می کند. به این ترتیب برای حفظ مشتریان وفادار خود تلاش می کند.

در اصول مدیریتی نوین می توان دید که حفظ مشتری وفادار مهم تر از جذب مشتری تازه است. ایزو 10002 در کنار ارائه روش ثبت شکایات مشتریان، برای پیگیری و ارزیابی آن نیز راه حل ارائه می دهد.

13.استاندارد ایزو مدیریت کیفیت تجهیزات پزشکی ایزو 13485 :

استاندارد ایزو 13485 سیزدهمین استانداردی است که در این لیست آمده است. این استاندارد به صورت تحصصی برای نظارت بر شرکت های تولید کننده تجهیزات پزشکی طراحی شده است. شرکت های دارای گواهینامه استاندارد ایزو 13485 مبین این نکته هستند که در محصولات پزشکی خود الزامان مورد نظر سازمان جهانی ایزو را رعایت کرده اند. استاندارد ایزو 13485 با هدف اجرای قوانین هماهنگ و یکسان در تولید لوازم و تجهیزات پزشکی اجرایی می شود.

14.استاندارد مدیریت کیفیت آزمایشگاه های پزشکی ایزو 15189 :

استاندارد ایزو 15189 برای آزمایشگاه های پزشکی و مدیریت کیفیت و تایید صلاجیت آن ها طراحی شده است. ایزو 15189 استانداردی است برای ارزیابی آزمایشگاه های پزشکی و سیستم تشخسص طبی کاربرد دارد. استاندارد ایزو 15189 که بر مبنای ایزو 17025 و ایزو 9001 طرخ ریزی شده است الزامات و دستور العمل هایی برای تایید یا عدم تایید صلاحیت آزمایشگاه های پزشکی ارائه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی