ابطال گواهینامه ایزو

ابطال گواهینامه استاندارد ایزو

شرایط تعلیق و ابطال گواهینامه ایزو چیست؟

سازمان ها برای برخورداری از مزایای گواهینامه ایزو می بایست الزامات مقرر در آن را در سازمان خود مقرر کنند. سازمان ها باید مطلبق این دستورالعمل ها رفتار کنند. سازمان ها تا زمانی که مقید به یک استاندارد هستند باید تمامی الزامات آن را اجرایی و در مواردی که عدم انطباق با بندهای استاندارد مشاهده می شود برای اصلاح آن تلاش کنند.

در ادامه این مطلب دلایل تعلیق و ابطال گواهینامه ایزو شرح داده شده است. لازم است مدیران شرکت ها و همچنین سازمان های دارنده ایزو از شرایط و مواردی که سبب ابطال گواهینامه استاندارد ایزو می شود آگاه باشند. از همین رو ایزودیاکو این مقاله را برای اطلاع رسانی در این خصوص آماده کرده است.

تمدید گواهینامه ایزو

سازمان با گذراندن ممیزی های سالیانه و مراقبتی در صورت احراز شرایط لازم می تواند گواهینامه ایزوی خود را تمدید نماید. این در صورتی است که هیچ گونه عدم انطباقی با الزامات استاندارد در ممیزی های مراقبتی مشاهده نشده باشد، که منجر به تمدید 3 ساله گواهینامه ایزو خواهد شد. حال اگر گزارشی که کمیته تصمیم گیری ارائه می کند مبنی بر وجود عدم انطباق با الزامات در سازمان باشد، این کمیته یک برنامه اصلاحی را در اختیار سازمان قرار می دهد تا دوگانگی ها را اصلاح کند. سازمان بعد از اجرای این دستورالعمل ها و سازگاری با استاندارد مربوطه می تواند پیش از پایان اعتبار گواهینامه خود برای صدور مجدد آن درخواست دهد.

شرکت صادرکننده گواهینامه ایزو با مشاهده موارد زیر باید گواهینامه را تعلیق کند :

  • عدم اجرا و نگهداری الزامات سیستم مدیریت کیفیت توسط سازمان دریافت کننده گواهینامه ایزو
  • عدم اجازه اجرای ممیزی های مراقبتی از طرف سازمان دریافت کننده ایزو به شرکت صادر کننده آن
  • متعهد نشدن سازمان دریافت کننده ایزو به رعایت بندهای قرارداد اخذ ایزو
  • سازمان دریافت کننده تمام فعالیت های دامنه کاربرد متوقف کند.
  • سازمان از انجام ممیزی های لازم را در زمان های مقرر ممانعت کند.
  • سازمان به صورت داوطلبانه خواستار تعلیق گواهینامه شود.

شرایط تعلیق و ابطال گواهینامه ایزو

شرکت های دارای گواهینامه باید در سیستم مدیریت خود تمامی بندهای مندرج در متن استاندارد را عملی و رعایت کنند. اگر خللی در این انطباق صورت گیرد و اقدامات اصلاحی برای رفع آن در نظر گرفته نشود، شرکت صادر کننده این امکان را دارد تا گواهینامه ایزو سازمان را به مدت 6 ماه گواهینامه ایزو تعلیق کند.

زمانی که گواهینامه ایزو تعلیق می شود سیستم مدیریت کیفیت مشتری نیز معلق می شود. شرکت صادر کننده گواهینامه موظف است تا سازمان مورد نظر را از این موضوع آگاه کند که مادامی که گواینامه ایزو در حالت تعلیق است نمی تواند از ان استفاده کند. همچنین سازمان باید به طور عمومی اعلام کند که گواهینامه ایزوی ایشان در حالت تعلیق به سر می برد.

چنانچه سازمان دارنده ایزو در مدت زمانی که شرکت صادر کننده تعیین می کند، موارد تعلیق کننده گواهینامه ایزو را برطرف نکند ممکن است موجب ابطال گواهینامه ایزو و یا کاهش دامنه آن شود.

کاهش دامنه کاربرد

شرکتی که وظیفه صدور گواهینامه معتبر ایزو را دارد، با مشاهده موارد و شرایطی که مطابق با الزامات گواهینامه ایزو اجرایی نشده است باید دامنه شمول استاندارد را کاهش دهد. از طرف دیگر سازمان دارنده ایزو نمی تواند هیچ تبلیغی در مورد موضوعی که از دامنه کاربرد مستثنی شده است انجام دهد.

همینطور است اگر ابطال گواهینامه ایزو واقع شده باشد، سازمان نمی تواند از ان در تبلیغات خود استفاده کند. این سازمان باید افکار عمومی را از وضعیت تلیق و ابطال گواهینامه استاندارد ایزو خود آگاه کند.

ابطال گواهینامه استاندارد ایزو پس از تعلیق

چنانچه 6 ماه پس از تعلیق گواهینامه ایزو موارد عدم انطباق رفع و نواقص اصلاح نشود یا همچنان در برخی از موارد مشکلاتی مشاهده شود، منجر به ابطال گواهینامه ایزو به صورت کلی می شود. ابطال گواهینامه استاندارد ایزو موجب می شود تا سازمان مکلف به بازگرداندن اصل گواهینامه و تمامی مدارک به شرکت صادر کننده آن می شود.

در این شرایط هرگونه استفاده از گواهینامه ایزو ممنوع و مشمول پیگرد قانونی خواهد بود.

همینطور در شرایطی  که دوره ممیزی مراقبتی و اصلاحی ان بیش از 3 مرحله 6 ماهه یا ماهه یا  12 ماهه شود، یا اگر مدت زمان صدور مجدد گواهینامه ایزو ممکن است موجب تعلیق این گواهینامه شود.

پیشگیری از تعلیق و ابطال گواهینامه ایزو

برای جلوگیری از ابطال یا تعلیق گواهینامه ایزو لازم است سازمان ها مطابق استانداردها و خط مشی مقرر آن رفتار کنند.

سخن پایانی

هلدینگ بین المللی دیاکو به عنوان مرجع صدور گواهینامه معتبر ایزو در کرج آماده پاسخگویی به نیازهای کسب و کارها است. مجموعه با دیاکو با فراهم کردن محیطی سازنده علاوه بر صدور گواهینامه ایزو در کرج و سایر نقاط کشور، پاسخگوی نیازهای مشتریان و شرکت هاست. مشاوران و کارشناسان حوزه ایزو در هلدینگ بین المللی تمامی مراحل را اعم از هزینه صدور گواهینامه ایزو در کرج و همچنین مراحل صدور گواهینامه ایزو در کرج به روشنی برای متقاضیان شرح می دهند. با این وجود این امکان برای مشتریان محترم فراهم است تا به صورت غیر حضوری نیز از این خدمات بهره مند شوند. مشتریان می توانند از طریق حساب واتسپ و یا شماره تلفن های مجموعه با کارشناسان امر در ارتباط باشند.

2 دیدگاه در ابطال گواهینامه ایزو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی