6 گواهینامه ایزوهای مراکز خدماتی

صدور انواع ایزوهای مراکز خدماتی در ایزودیاکو

ایزوهای مراکز خدماتی در ایزو دیاکو

بیشترین سهم از بازار تجاری را شرکت و مراکز خدماتی به خود اختصاص داده اند.شرکت های مختلفی اعم از بیمه ها، رستوران ها، هتل ها و مراکز اقامتی و گردشگری، آموزشگاه ها، فروشگاه ها و مراکز درمانی، خدمات پستی، شرکت ها حوزه حمل و نقل و بسیاری مشاغل دیگر در زمره شرکت های خدماتی قرار می گیرند.

این اصناف می توانند گواهینامه های ایزو ویژه رشته و حوزه خود را اخذ کنند، اما گروهی از ایزوهای مراکز خدماتی هستند که در خانواده استانداردهای عمومی قرار می گیرند. از گواهینامه های ویژه می توان به ایزو 22000 استاندارد ایزو ویژه مواد غذایی و استاندارد HACCP سیستم ایمنی مواد غذایی برای رستوران ها، هتلها و دیگر مراکز توزیع غذا اشاره کرد، یا استاندارد ایزو 15189 استاندارد مدیریت کیفیت آزمایشگاه های پزشکی که برای آزمایشگاه های طبی کاربرد دارد.

در مقاله ای که کارشناسان حوزه اخذ ایزو در ایزودیاکو تهیه کرده اند، گواهینامه هایی که تمام شرکت ها و سازمان های خدماتی با هر نوع فعالیتی می توانند دریافت کنند را به بررسی گذاشته اند. در ادامه به معرفی ایزوهای مراکز خدماتی خواهیم پرداخت.

گواهینامه های ایزو ویژه مراکز و سازمان های خدماتی

1.گواهینامه استاندارد ایزو 9001 سیستم مدیریت کیفیت

اولین و مهمترین استاندارد عمومی که در لیست ایزوهای مراکز خدماتی قرار می گیرد، ایز 9001 است. ایزو 9001 بدون در نظر گرفتن موضوع فعالیت سازمان یا اندازه آن می تواند برای تمام مشاعل خدماتی مورد استفاده قرار گیرد.

ایزو دیاکو توصیه می کند که مراکز و شرکت های خدماتی ایزو 9001 را در اولویت اخذ ایزو قرار دهند و بهتر است در کنار آن استانداردهای ایزو 10004 و 10002 نیز مستقر شوند.

اسزو 9001 به شرکت های خدماتی در بهبود روز افزون کیفیت در خدامت کمک شایانی می کند. در متن استاندارد ایزو 9001 نسخه 2015 می توان مشاهده کرد که موضوع مدیریت ریسک بسیار مورد توجه قرار گرفته است، و سعس بر آن بوده است تا با ارزیابی نقاط ضعف و قوت از فرصت ها برای پیشرفت و توسعه شرکت استفاده کرد. همچنین ایزودیاکو این امکان را فراهم کرده است تا شرکت ها بتوانند برای اخذ فوری گواهینامه ایزو 9001 در سریعترین فرصت اقدام کنند.

2.گواهینامه ایزو 10004 استاندارد ایزو رضایتمندی مشتریان

استاندارد ایزو 10004 بر مبنای ایزو 9001 طراحی شده است که با ارزیابی و اندازه گیری میزان رضایت مشتریان و فراهم کردن راهکار هایی برای بهبود آن، موجب افزایش رضایت مشتری شود. موسسان و صاجبان شرکت های خدماتی باید توجه داشته باشند که المان رضایت مندی مشتری به شدت در میزان موفقیت کسب و کارها تاثیر دارد.

توصیه می ود که ایزو 10004 همزمان با ایزو 9001 در شرکت خدماتی پیاده شوند زیرا که این استاندارد همانطور که گفته شد بر مبنای ایزو 9001 تدوین شده است که با سیستم مدیریت کیفیت موجب افزایش رضایت در مشتریان و کاربران می شود.

3.گواهینامه ایزو 10002 استاندارد رسیدگی به شکایات مشتریان

ایزو 10002 سومین استاندارد از 6 گواهینامه ایزوهای مراکز خدماتی است که سازمان های خدماتی مانند رستوران ها، هتل ها، فروشگاه ها، دفاتر بیمه و … بهتر است پیاده کنند.

استاندارد ایزو 10002 در حقیقت یک مجموعه راهنمای رضایتمندی مشتریان به وسیله طراحی سیستمی برای دریافت و مدیریت شکایات مشتریان است. برای مجموعه های خدماتی بهترین منبع اطلاعات ار روند سازمان، شکایات و نظرات مشتریان است. بنابراین لازم است مدیران ارشد به این منبع اطلاعاتی توجه ویژه داشته باشند و ساز و کاری برای رسیدگی به آن در نظر بگیرند.

تیم ایزو دیاکو توصیه می کند که ایزو 10002 به صورت همزمان ابا استانداردهای ایزو 9001 و ایزو 10004 مستقر شود.

4.گواهینامه ایزو 10668 استاندارد ایزو ارزش گذاری برند

یکی از مهمترین دارایی ها یک سازمان هدف چهارمین استاندارد ایزوهای مراکز خدماتی است، یعنی برند و نام تجاری آن ها. ارزش برند زمانی مشخص می شود که بسیاری از خدمات هستند که توسط مراکز مختلف ارائه می شوند اما تنها تعداد انگشت شماری از آن ها سرآمد هستند.

همانطور که گفته شد دارایی ناملموس برند و نام تجاری بسیار با ارزش هستند، به همین دلیل شرکت خدماتی باید برند خود را به نحو مطمئنی ارزش گذاری کنند. ایزو 10668 رویکردی هدفمند در قبال ارزش گذاری مالی برند دارد و قانون هایی در این راستا صادر میکند.

مراکز خدماتی لازم است تا نام و برند خود را بالای تمام رقبا قرار دهند تا بتوانند میزان عملکرد و درآمد خود را افزایش دهند، بنابراین تقریباً ضروری است که ایزو 10668 را پیاده سازی کنند.

5.استاندارد ایزو 22301 سیستم مدیریت تداوم در کسب و کار

کسب و کارها از جمله مراکز خدماتی ممکن است که دچار صدمات و حوادث طبیعی یا غیر طبیعی شوند، مثل آتش سوزی و انفجار، سرقت یا تخریب و … . این بلایا و صدمات و لطمات اگر درست مدیریت نشوند و آمادگی لازم برای مقابله از پیش با این حوادث وجود نداشته باشد، یک بحران تولید خواهد شد. بنابراین آمادگی پیشگیرانه و واکنش مناسب نسبت به حوادث امری حیاتی به نظر می رسد.

استاندارد ایزو 22301 الزاماتی را برای مدیریت تداوم کسب و کار ارائه می دهد. این استاندارد آمادگی های لازم را برای مقابله با تهدیدهای گوناگون ابجاد می کند و روند بازگشت به روال عادی کار پس از حوادث را کوتاه تر می کند.

6.گواهینامه ایزو 27001 استاندارد مدیریت امنیت اطلاعات

ششمین و آخرین استاندارد ایزوهای مراکز خدماتی استاندارد مدیریت امنیت اطلاعات است. شاید از نام این استاندارد آن چنان برآید که برای شرکت های فعال در حوزه فناوری اطلاعات تهیه شده است اما این طور نیست. همه شرکت ها و مراکز خدماتی که بخواهند اطلاعات و دارایی های معنوی خود را مورد حفاظت قرار دهند می توانند از مزایای این استاندارد بهره مند شوند.

خانواده این استاندارد سازمان را در امنیت دارایی اعم از مادی و معنوی، اطلاعات و جزئیات کارکنان یا اطلاعات شخص ثالث یاری می کند. کارشناسان توصیه می کنند که سازمان ها برای حفاظت دارایی های ارزشمند خود این استاندارد را به کار ببندند.

جمع بندی در مورد ایزوهای مراکز خدماتی

چنان که گفته شد مراکز خدماتی بهتر است یا لازم است ایزوهای مراکز خدماتی را در سازمان خود پیاده کنند تا به بهترین میزان عملکردی خود دست یابند. برای این منظور هلدینگ بین المللی دیاکو به عنوان مرکزی برای صدور گواهینامه معتبر ایزو قادر است استانداردهای نام برده را صادر کند. می توانید برای سفارش ایزو با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی