مزایای اخذ ایزو

مزایای اخذ گواهینامه ایزو

مزایای اخذ ایزو چیست؟

برای آگاهی از مزایای اخذ ایزو برای کسب و کارها، ابتدا باید بدانید گواهینامه ایزو چیست.در ادامه این مطلب علاوه بر تعریفی اجمالی از گواهینامه ایزو، مزایای اخذ ایزو را نیز برخواهیم شمرد.

گواهینامه استاندارد ایزو چیست؟

سازمان بین المللی استانداردسازی ISO با تعیین و مقرر کردن استانداردهایی جهانی بسته به نیاز ها و شرایط قانونی تمامی کشورها وضع می کند. دلیل این یکسان سازی بهبود کیفیت فرایندها و در نتیجه ارتقاء کیفیت تولیدات و خدمات است که با هدف تسهیل تولید و توسعه روز افزون خدمات و محصولات به جهت حمایت از تولید کننده و مصرف کننده  انجام می شود.

اهمیت گواهینامه ایزو

استاندارد کردن یک مفهوم علمی است که در پیشرفت و رشد اقتصاد کشورها نقش به سزایی ایفا می کند. استاندارد سازی به دلیل یکپارچه سازی فرایندهای تولید یک محصول اهمیت دارد تا بتوان با استفاده از فاکتورهای آن به کیفیتی یکدست در تولید خدمات و محصولات دست پیدا کرد.

نکته قابل توجه این است که سودی که در رعایت استانداردها وجود دارد برای تولید کنندگان به مراتب بیشتر از مصرف کنندگان است. دلیل این امر آن است که با کاهش هزینه های غیر ضروری اعم از مواد اولیه و ضایعات و سایر هزینه ها موجب می شود که سرمایه گذاری در  زمینه استانداردسازی در نهایت سود آور باشد.

گواهینامه ایزو چه فوایدی دارد؟

استاندارد ایزو به دلیل افزایش شاخص بهره وری و جهانی سازی شرکت ها مزایای بسیاری دارد که این مزایا را در ادامه ذکر خواهیم کرد :

  • صرفه جویی و کاهش هزینه های سازمان

استاندارد ایزو به دلیل یکپارچه سازی فرایندها و مدیریت ریسک ها از بروز خطاهای محاسباتی و همچنین هزینه های اضافی می کاهد. به همین علت در هزینه های کل سازمان کاهش چشمگیری حاصل می شود.

  • رشد رضایت مندی مشتریان

در نتیجه افزایش کیفیت محصولات و خدمات رضایتمندی مشتریان نیز افزایش می یابد. همین رضایتمندی سبب نگاه داشتن مشتریان وفادار و جذب مشتریان جدید می شود که مجموع این ها به افزایش فروش و درآمد می انجامد.

  • هموار شدن مسیر راهیابی به بازارهای بین المللی

از مزایای اخذ ایزو می توان به تسهیل ورود به بازارهای جهانی اشاره کرد. با اخذ ایزو موانع تجاری از سر راه کسب و کارها کنار زده شده و می توانند به بازار بین المللی راه پیدا کنند.

  • تصاحب سهم بزرگتری از سهم بازار

یکی از دیگر مزایای اخذ ایزو این است که با پیشی گرفتن از دیگر رقبا بخش بزرگی از تقاضای موجود در بازار را پاسخ می دهد.

  • ارتقاء رویکرد محیط زیستی

از مزایای اخذ گواهینامه ایزو این است که آسیب های محیط زیستی را به حداقل می رساند.

مزایای اخذ ایزو برای جامعه چیست؟

استاندارد سازی از طریق گواهینامه های ایزو منافعی برای جامعه نیز دارد. فرایندهای استانداردسازی با در نظر گرفتن کیفیت بر تمام جنبه های زندگی روزمره افراد جامعه اثر گذار است و با تضمین کیفیت خدمات و محصولات به مشتریان این اطمینان را می دهد که ایمنی و سلامت آنان در اولویت قرار داشته است.

مزایای گواهینامه ایزو برای دولت ها

یکی از دیگر از مزایای اخذ ایزو توسط سازمان ها و کسب و کارها متوجه دولت هاست. به نحوی که استانداردسازی در سطوح جهانی می تواند موجب تغییر برخی قوانین ملی در تولیدات شود و در نتیجه به مسئولین دولت ها کمک کند. همینطور دولت ها می توانند به صورت داوطلبانه با استقرار ایزو بر تمامی جنبه های اجرایی و عملی خود تمرکز و نظارت داشته باشند و با کاهش هزینه های اضافی عملکرد بهتری از خود ارائه دهند.

چرا گواهینامه ایزو بگیریم ؟

تا به این جا منافع و مزایای اخذ ایزو شرح داده شد، اما اگر بخواهیم به صورت موردی آن ها بر شماریم و به جمع بندی برسیم، منافع اخذ ایزو را می توان در چند بند گردآوری کرد :

  • اهداف شرکت را در مسیر تحقق قرار می دهد.
  • موجب شفافیت فعالیت های داخلی سازمان می شود و در استفاده از فرصت ها اثربخش است.
  • سبب اجتناب از اشتباهات و خطاها می شود.
  • راندمان سازمان افزایش یافته و یکپارچه می شود.
  • رضایتمندی هم در مشتریان و هم در کارکنان سازمان افزایش می یابد.
  • موجب صرفه جویی در زمان و هزینه ها می شود.
  • سازمان در مسیر رشد قرار می گیرد.

سخن پایانی

در مقاله ای که مطالعه نمودید از مزایای اخذ ایزو صحبت کردیم، اما تا زمانی که یک استاندارد ایزو در سازمان خود مستقر نکرده باشید نخواهید توانست منافع واقعی آن را برای کسب و کارتان لمس کنید. برای این منظور توصیه می شود که از انواع استانداردهای عمومی از جمله سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001، یا سیستم مدیریت یکپارچه IMS و یا استاندارد ایزو 14001 برای کسب و کار خود بهره ببرید. همچنین برای اینکه از منافع خانواده استانداردهای مرتبط با مشتری بهره مند شوید می توانید ایزو 10004 استاندارد رضایت مندی مشتری و ایزو 10002 سیستم مدیریت شکایات مشتری را در شرکت خود پیاده سازی کنید.

هلدینگ بین المللی دایکو مرجعی معتبر برای صدور گواهینامه ایزو در کرج است، که با مناسب ترین هزینه صدور گواهینامه ایزو در کرج آماده خدمت رسانی به هم میهنان است. برای مشاوره و اخذ ایزو از هلدینگ بین المللی دیاکو  می توانید از طریق شماره های تماس مجموعه و یا حساب واتسپ با کارشناسان اخذ ایزو در ارتباط باشید. همچنین فرم ثبت سفارش ایزو امکانی است که برای سفارش غیر حضوری استاندارد ایزو ترتیب داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی