5 تا از گواهینامه های استاندارد ایزو مخصوص صنایع غذایی

گواهینامه های استاندارد ایزو مخصوص صنایع غذایی

گواهینامه های استاندارد ایزو مخصوص صنایع غذایی 

صنایع غذایی یکی از حیطه هایی است که نیازمند استانداردهای تحصصی و ویژه است. این موضوع از آن جا اهمیت دارد که این محصولات مستقیماً با سلامت و جان افراد در ارتباط است. در ادامه این مقاله 5 گواهینامه که در این رابطه کاربرد دارند و ضمناً از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند را معرفی خواهیم کرد.

1.گواهینامه ایزو 22000

گواهینامه استاندراد ISO 22000 مهمترین و شناخته شده ترین گواهینامه ای است که در تمام صنایع مرتبط با تولید و توزیع مواد غذایی و اولین مورد لیست  گواهینامه های استاندارد ایزو مخصوص صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. این استاندارد برای تمامی شرکت ها و سازمان هایی که به طور مستقیم و غیر مستقیم در زنجیره غذایی نقش دارند مانند تولید کنندگان مواد اولیه خوراکی، تولید کنندگان خوراک آبزیان و دام، انبار نگهداری محصول غذایی، تولید کنندگان مواد شیمیایی مرتبط با غذا و … می توانند از این استاندارد بهره مند شوند.

برای دریافت و اخذ ایزو 22000 و همچنین مشاوره رایگان هم اکنون اقدام کنید.

2.گواهینامه استاندارد HACCP

مورد دوم از گواهینامه های استاندارد ایزو مخصوص صنایع غذایی گواهینامه HACCP  است. از دیگر استانداردهای پر کاربرد در زمینه صنایع غذایی گواهینامه HACCP است که معمولاً با ایزو 22000 همخوانی و هم پوشانی دارد. استاندارد HACCP هر خطری که یه لحاظ منطقی ممکن است حادث شود باید ارزیابی شود. نظیر خطراتی که مرتبط با فرایند و تجهیزات مورد استفاده است. بر همین اساس می توان گفت استاندارد ایمنی مواد غذایی در حقیقت برای تشخیص و ثبت دلیل نیاز شرکت به کنترل خطرات، معیارهایی را مشخص می کند.

تمام سازمان ها و شرکت ها و مراکزی که در فرایند تولید و آماده سازی فراورده های غذایی درگیر هستند مانند کارخانجات غذایی، کشتارگاه ها و … نیز باید این استاندارد را در ساختار فهالیت خود پیاده سازی کنند.

برای دریافت استاندارد HACCP و همچنین مشاوره رایگان هم اکنون اقدام کنید.

3.گواهینامه حلال

مورد بعدی از گواهینامه های استاندارد ایزو مخصوص صنایع غذایی نشان حلال است. همانطور که می دانید در دین اسلام غذاهایی که برای مصرف مجاز هستند اصطلاحاً حلال شناخته می شوند. نشان یا گواهینامه حلال برای محصولات غذایی نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد. چنان که انتظار می رود این نشان برگرفته از همان مفهوم اصطلاح حلال در دین اسلام است و برای اولین بار در کشور مالزی مطرح شد.

گواهینامه یا نشان حلال در میان شرکت هایی که بازار هدف آن ها کشورها و اجتماعات مسلمان است بسیار پرطرفدار است. این گواهینامه نشان از آن دارد که کلیه محصولات شرکت بر اساس شرع اسلام و حلال است.

4.گواهینامه FSSC 22000

استاندارد گواهینامه FSSC 22000 از دیگر موارد لیست 5 تا از گواهینامه های استاندارد ایزو مخصوص صنایع غذایی است که مرتبط با ایمنی مواد غذایی است.

استاندارد سیستم ایمنی غذا یا همان FSSC 22000 در واقع سیستم صدور گواهینامه بین المللی برای سازمان های فعال در بخش تولید مواد عذایی و نوشیدنی است. باید توجه داشت که اولویت اول برای سازمان هایی که در زنجیره غذایی فعال هستند ایزو 22000 و HACCP است و پس از آن می توانند گواهینامه FSSC 22000 دریافت کنند.

اگر نیاز به دریافت گواهینامه FSSC 22000 دارید می توانید از طریق تماس تلفنی با مشاوران ایزودیاکو اقدام کنید. همچنین می توانید با تکمیل فرم ثبت سفارش ایزو و یا از طریق شماره واتسپ سفارش خود را ثبت کنید.

5.گواهینامه GMP 

مورد آخر از لیست گواهینامه های استاندارد ایزو مخصوص صنایع غذایی GMP است. GMP در واقع دستور العملی برای تولید محصول خوب و یا تولید خوب محصول است. گواهینامه GMP تنها برای صنایع غذایی کاربرد ندارد بلکه شرکت ها و سازمان هایی که تولیدات حساسی دارند نیز می توانند از مزایای این گواهینامه استفاده کنند مانند شرکت های تولید دارو و تجهیزات پزشکی، شرکت های بهداشتی و همچنین صنایع غذایی.

هدف از تولید خوب محصول محافظت از سلامت مصرف کنندگان است، همینطور هدف دیگر این مهم تولید غذاهای با کیفیت بالا، لوازم و تجهیزات پزشکی و همینطور داروهاست. دستورالعمل هایی که استاندارد GMP ارائه می کند در مورد نحوه تولید نیست. این سیستم مجموعه ای است از اصول کلی که باید در هنگام تولید محصول اجرا . به آن توجه کرد. این گواهینامه به تمام شرکت هایی که در زنجیره تولید مواد غذایی کار می کنند توصیه می شود.

اگر در مورد این گواهینامه نیاز به اطلاعان بیشتری دارید توصیه می کنیم مقاله مختص آن را مطالعه نمائید. همچنین می توانید از طریق شماره های تماس سفارش خود را برای این استاندارد به ثبت برسانید.

جمع بندی در خصوص گواهینامه های استاندارد ایزو مخصوص صنایع غذایی

در مطلبی که مطالعه کردید لیستی از 5 مورد از گواهینامه های استاندارد ایزو مخصوص صنایع غذایی به شما ارائه داده شد و تلاش شد تا لزوم دریافت هریک از آن ها روشن شود. اما نباید فراموش کرد که در کنار استانداردهای تخصصی برای صنایع غذایی باید گواهینامه های عمومی را نیز در سازمان مستقر کرد.

برای مثال استاندارد ایزو 9001 را می توان در کنار ایزو 22000 پیاده کرد.اگر نیازمند اخذ فوری گواهینامه ایزو 9001 هستید مشاوران ایزودیاکو آماده راهنمایی و خدمت رسانی به شما هستند.

بسته پیشنهادی تیم ایزودیاکو برای مجموعه های صنایع غذایی که بودجه متوسطی را برای اخذ استانداردهای لازم در اختیار دارند شامل استانداردهای ایزو 9001، ایزو 22000 و HACCP است. اما برای مجموعه هایی که بودجه بیشتری را اختصاص می دهند پیشنهاد می شود که علاوه بر ایزو IMS، ایزو 22000 و HACCP استانداردهای دیگری چون GMP، حلال و FSSC 22000 را پیاده سازی کنند.

تیم مشاوران و کارشناسان ایزو دیاکو به صورت حضوری و غیر حضوری پاسخ گوی متقاضیان هستند، برای بهره گیری از خدمات ایزودیاکو می توانید با شماره 02632212530 تماس حاصل کرده و یا از طریق شماره 09364422550 در واتسپ درخواست خود را مطرح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی