تمدید گواهینامه ایزو

تمدید استاندارد ایزو

تمدید گواهینامه ایزو چگونه است؟

بارها و بارها از مزایای اخذ ایزو برای کسب و کارها و سازمان ها گفته شده است.گواهینامه ایزو الزامات و دستورالعمل هایی را برای بهبود فرایندها و افزایش کیفیت خدمات و محصولات ارائه می دهد که در نهایت منجر به رضایت مشتری می شود.در بازارهای رقابتی نیز رضایت مشتری حرف اول را می زند، بنابراین تغییر در این شاخص موجب تغییر در میزان فروش و در نتیجه درآمد می شود.

باید توجه داشت که گواهینامه های ایزو به صورت مادام العمر نیستند و مدت اعتبار آن ها محدود است.دلیل این محدودیت آن است که شرکت ها مقید به الزامات استانداردها باقی بمانند و برای تمدید گواهینامه خود مجدد مورد ارزیابی قرار بگیرند.

در مطلب پیش رو قصد داریم استعلام اعتبار و نحوه تمدید گواهینامه ایزو را شرح دهیم.بنابراین اگر قصد دارید برای شرکت خود گواهینامه ایزو اخذ کنید یا گواهینامه خود را تمدید کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.

دریافت و تمدید گواهینامه ایزو

می دانید که برای اخذ ایزو مراحل مختلفی طی می شود.پس از صدور ایزو برای سازمان مورد نظر، این سازمان باید پیش از پایان گواهینامه ایزو آن را تمدید کند.

مدت اعتبار گواهینامه های ایزو متغیر است و هر گواهینامه ای ممکن است تاریخ انقضاء متفاوتی داشته باشد.برای مثال گواهینامه استاندارد ایزو HSE یا استاندارد ایزو 9001 به مدت حداکثر 3 سال اعتبار دارد و پس از سر رسید این مدت باید آن را تمدید کند.

در کنار مدت اعتبار محدود گواهینامه های ایزو، برخی از آن ها نیاز به فرایند ممیزی مراقبتی دارند.

تمدید گواهینامه ایزو چگونه است ؟

ممیزی مراقبتی مانند ممیزی اولیه است با این تفاوت که موجب تمدید گواهینامه ایزو می شود. در ممیزی مراقبتی نیز تمام الزامات و بندهای استاندارد مورد نظر باید رعایت شده باشند. شرکت هایی که گواهینامه ایزو صادر می کنند با دریافت درخواست تمدید ایزو از طرف سازمان ها می بایست رعایت الزامات ایزو مورد نظر را طی ممیزی مراقبتی ارزیابی نموده و در صورت احراز شرایط گواهینامه ایزو را تمدید کنند. با این تعریف رعایت اصول ایزو از ارکان مهم تمدید گواهینامه استاندارد ایزو است.

زمان تقریبی 15 روز کاری پس از انجام ممیزی مراقبتی جهت تمدید ایزو، گزارش تکمیلی از عملکرد کلی سازمان و نحوه استقرار الزامات در آن تهیه می شود و به سازمان ارائه می شود. چنانچه برخی نکات به درستی در آن رعایت نشده باشد، دستورالعملی برای اصلاح آن ها در اختیار سازمان قرار خواهد گرفت که با انجام آن ها می تواند برای تمدید گواهینامه استاندارد ایزو خود اقدام کند. با عمل به موارد اصلاحی گواهینامه ایزو مجدداً صادر و امکان تمدید آن فراهم می شود.

هزینه تمدید گواهینامه ایزو چه قدر است؟

به صورت کلی می توان گفت هزینه تمدید ایزو نیمی از هزینه اخذ ایزو است. البته این مراجع صدور گواهینامه ایزو هستند که هزینه تمدید آن را تعیین می کنند.

تمدید گواهینامه استاندارد ایزو چه مزیتی دارد؟

از مهم ترین منافع تمدید ایزو می توان به امکان شرکت در مناقصات دولتی و عمومی، انجام رجیستری توسط کارفرما، افزایش راندمان شرکت اشاره کرد.

زمان جهت تمدید گواهینامه ایزو

قبل از اتمام مدت اعتبار گواهینامه ایزو مشاوره مربطه نامه تمدید ایزو را به سازمان ارائه می کند. در این نامه زمان تمدید گواهینامه و هزینه آن درج شده است. نامه تمدید گواهینامه معمولا 1 تا 2 ماه زودتر از سر رسید اعتبار ارائه می شود تا کارفرمایان مدت زمان کافی برای انجام اصلاحیات را داشته باشند. مدت زمانی که پیش از پایان اعتبار نامه به صاحبان سازمان ها می رسد بسته به مشاوران ایزو متغیر است.

بعد از دریافت نامه تمدید مدیران باید ارزیابی کلی از وضعیت استقرار ایزو در سازمان خود به عمل بیاورند و در صورت نیاز به تمدید اقدامات مقتضی را برای اخذ گواهینامه ایزو عملی کنند.

گواهینامه ایزو بعد از تمدید چند سال اعتبار دارد؟

در صورتی که شرایط زیر احراز شود با تمدید گواهینامه ایزو به مدت 3 سال اعتبار خواهد داشت :

1.در ممیزی های مراقبتی سالیانه طی ارزیابی سازمان این اطمینان حاصل می شود که کلیه الزامات سیستم استاندارد رعایت شده باشد.

2.از زمان ممیزی مراقبتی سال اول بیش از 12 ماه برای ممیزی مراقبتی بعدی تمدید گواهینامه ایزو نباشد.

3.تمام موارد عدم انطباق در ممیزی مراقبتی بسته و برای تاییدیه ارسال شده باشد.

4.ممیزی داخلی و ارزیابی سیستم مدیریت استاندارد انجام و تمام مسائل مورد ارزیابی قرار گرفته باشد.

5.سازمان خواستار تمدید ایزو باید سوابق شکایات را نزد خود نگاه داشته و تمهیداتی را برای رفع این شکایات در نظر گرفته باشد.

سخن پایانی

هلدینگ بین المللی دیاکو مرجعی مطمئن برای صدور گواهینامه ایزو است که با تجربه و مهارت کافی در این امر می تواند برای متقاضیان در اسرع وقت گواهینامه های مورد نظرشان را صادر کند. همچنین برای تمدید گواهینامه ایزو می تواند کارشناسی های لازم را انجام و وضعیت کلی سازمان متقاضی را از نظر احراز شرایط ارزیابی نموده و در صورت عدم وجود اشکال آن را تمدید کند.

برای این منظور و استفاده از سایر خدمات مجموعه دیاکو می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید. کارشناسان حوزه اخذ ایزو از طریق راه های ارتباطی از جمله تلفن های تماس و حساب واتسپ در خدمت مشتریان محترم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی