ایزو HSE ( سیستم ایمنی ، سلامت و محیط زیست )

ایزوhse

ایزو HSE (سیستم ایمنی ، سلامت و محیط زیست ) :

استاندارد HSE چیست؟

استاندارد ایزو HSE سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای و شغلی، به عنوان یک ابزار مدیریتی جهت کنترل و ارتقاء عملکرد بهداشت، محیط زیست در تمام برنامه های توسعه و پروژه های صنعتی یا تشکیلات سازمانی است و سبب کاهش حداقلی آسیب های ناشی از کار به دلیل کنترل و حذف شرایط خطرساز و بهبود سلامت افراد به سبب اعمال راهکارهای مدیریتی، مهندسی و اجرایی در کلیه سطوح سازمانی و همینطور صیانت از محیط زیست می شود.

استاندارد HSE-MS مخفف چیست؟

استاندارد HSE-MS مخفف سه کلمه سلامت، ایمنی، محیط زیست است. این استاندارد تضمین می کند که ایمنی و محیط زیست به صورت همزمان در دستور کار قرار گیرد. به بیان دیگر می توان گفت شرکت هایی که دو استاندارد ایزو 14001 و OHSAS 18001 را در سازمان خود مستقر کرده ان می توانند گواهینامه ایزو HSE-MS را نیز دریافت کنند.

استاندارد HSE-MS چیست؟

استاندارد HSE-MS نظام واحدی است که سازمان ها جهت یکپارچه سازی و نائل آمدن به دید منطقی و فراگیر در جهت ایمنی، بهداشت و محیط زیست برای مدیریت این موضوع تدوین شده است. به دلیل پیوستگی این مقوله لازم بود تا سیستم و ضوابط واحدی به نام ایزو HSE-MS طراحی شود. به عبارت ساده تر می توان گفت این استاندارد فرایند مدیریتی برای پوشش نقاط ضعف ایمنی یک سازمان است.

کاربرد HSE-MS چیست؟

امروزه تمام پیمانکاران علی الخصوص پیمانکاران نفت و گازی باید ایزو HSE-MS را اخذ کنند. چرا که برای شرکت در مناقصات به آن نیازمندند، زیرا در هر مناقصه باید گواهینامه HSE-MS، نظام نامه و HSE Plan خود را ارائه کنند.

دیگر پیمانکاران نظیر فعالان در حوزه ساخت و ساز و … نیز باید گواهینامه ایمنی صلاحیت شغلی پیمانکاران که تحت نظارت وراثت کار، تعاون و رفاه اجتماعی را دریافت کنند، که این خود نیز قسمتی از این گواهینامه محسوب می شود.

ارزشمندی برنامه های ایزو HSE

طی تجربه مشخص شده است که سرمایه گذاری بر ایزو HSE منجر به سودآوری برای شرکت ها و سازمان ها می شود. اگرچه صرفه جویی در هزینه ها می تواند انگیزه کافی برای استقرار ایزو HSE باشد، فوایدی دیگری نیز دربردارد که با تمرکز بر ایمنی و بهداشت هویدا می شود.

استاندارد HSE و شهرت سازمانی

سازمان ها با اعمال ضوابط ایمنی و سلامت فعال، به عنوان محیطی بهتر برای کار معرفی می شوند و این امر بر اعتبار برند تاثیر به سزایی دارد.

یک سازمان بعد از تبدیل شدن به انتخاب اول مشتریان و سرمایه گذاران، همینطور تامین کنندگان و کارمندان شهره خواهند شد. نوعی از اثر بخشی که به برند ارزش و اعتبار می بخشد را در بردارد که از جانب مشتریان سبب وفاداری بیشتر به برند خواهد شد و در نهایت فروش و سود آوری را بالا می برد. همچنین ظرفیت رقابتی شرکت را افزایش می دهد و علاوه بر آن شهرت سازمانی که برای مشاغل کوچک و رو به رشد شاخصه مهمی قلمداد می شود را بهبود می بخشد. به طور کلی می توان گفت محیط کار ایمن دارایی یک سازمان است که علاوه بر حفظ و تقویت ارزش برند، اعتبار سازمان را نیز ارتقا می دهد.

تمرکز در آموزش، بهترین اقدامات برای اجرای برنامه های موثر HSE

اگرچه پیشتر از مزایا و فواید سیستم مدیریت ایزو HSE گفته شد، اما برخی سازمان ها هنوز توانایی های آن را درک نکرده اند. برای اینکه برنامه HSE اثرگذار باشد، مدیریت ارشد مجموعه باید نسبت به اجرای آن متعهد شود. تمرکز بر آموزش برای پیشگیری و کاهش آسیب های ایمنی و شغلی کارکنان، نقطه عطف این برنامه است. بسیاری از استانداردهایی که توسط سازمان ایمنی و بهداشت حرفه ای (OSHA) منتشر شده، کارفرمایان را ملزم می کند تا کارکنان خود را بابت ایمنی و بهداشتی در محیط کاری آموزش دهند. این الزامات نشان دهنده تاکید سازمان OSHA بر آموزش به عنوان بخش اساسی در برنامه های ایمنی و بهداشت توسط کارفرماست. تحقیقات نشان داده است که آموزش صحیح قادر است به شرکت ها در رسیدن اهدافی مثل آگاهی از تهدیدات و خطرات و به صفر رساندن آن ها، یاری رساند.

به کارگیری دانش و به کارگیری شیوه های ایمن در کار و اقدامات مثبت در این جهت قادر است باعث کاهش حداقلی ریسک و ارتقاء ایمنی محیط کار گردد. در نهایت این امر سبب کاهش هزینه های سازمان در مقیاس میلیاردی می شود، چرا که مشارکت و تعهد مدیریت نیز برای موفقیت فاکتوری ضروری است.

چرا شرایط دریافت ایزو HSE اهمیت دارد؟

ایمنی محیط کار برای کارکنانی که در آن مشغول هستند اهمیت بسیاری دارد، چرا که با جان و سلامت آن ها ارتباط مستقیم دارد. اما این تنها دلیل و انگیزه سازمان ها برای استقرار ایزو HSE نیست و دلایل دیگری برای آن مطرح است که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد.

نکته ای که در این میان اهمیت دارد آگاهی از شرایط ایزو HSE است که در واقع مسئولیت اجرایی سازمان را معین می کند. اجرای این ایزو در سازمان تمام مسئولیت های هر بخش را در ارتباط با هرکدام از تجهیزات فیزیکی به صورت کامل بیان می کند و نحوه کار و افراد دارای مجوز کار با آن دستگاه را به دقت مشخص می کند.

نکته دیگر در خصوص شرایط دریافت ایزو HSE و مزایای آن برای سازمانها این است که پس از استقرار این استاندارد، یک رهبری واحد با ایمنی بالا و اجرای قدرتمند در سازمان ایجاد می شود که می تواند به سبب آن مسئولیت پذیری و ایمنی و بهداشتی را مدیریت و بهبود ببخشد.

علاوه بر ارتقاء قدرت راهبری در یک سازمان، مکان ایفای بهتر و مفیدتر نقش ها و ارتباط موثر افراد از دیگر نقاط اهمیت این استاندارد است. می توان گفت به عبارت دیگر منهای مشخص شدن هر یک از نقش ها، استاندارد ایزو HSE ارتباط مناسبی را با کارکنان دیگر سازمان ها داشته باشند.

انگیزه دیگری که سازمان ها از اخذ ایزو HSE ممکن است داشته باشند، می توان به این نکته اشاره کرد که اجرا و پیاده سازی این استاندارد ها با توجه به سیاست های انتخابی هر سازمان مقرر می شود.

دلایل اخذ استاندارد HSE

  • پیشگیری از بروز حوادث
  • هماهنگی همه ابعاد ایمنی پروژه
  • تطابق با تمام الزامات ساخت و ساز مرتبط با HSE
  • حصول از سلامت و ایمنی کارکنان، کاهش تهدیدات احتمالی و ارتقاء بهره وری در محیط کار
  • ارائه توصیه های راهبردی و تخصصی و ایجاد فرهنگ ایمنی در طولانی مدت

اخذ ایزو HSE – صدور ایزو HSE

یکی از ایزو های پرکاربرد و پر طرفدار است که با استفاده از این ایزو میتوانید مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای یک ابزار مدیریتی برای کنترل و بهبود عملکرد بهداشت را برای کاهش حوادث و آسیب ها و خسارات را در دست بگیرید.

شما میتوانید برای صدور و اخذ فوری این گواهینامه با هلدینگ بین المللی دیاکو در تماس باشید و به راحت و با زدن چند دکمه این گواهینامه را سفارش دهید. برای این منظور می توانید با تکمیل فرم ثبت سفارش ایزو و یا تماس با مشاوران ما اقدام نمائید.

 

4 دیدگاه در ایزو HSE ( سیستم ایمنی ، سلامت و محیط زیست )

  1. عابدی says:

    ببخشید hse رو برای پیمانکارا ساختمان میتونیم بگیریم

    ببخشید hse رو برای پیمانکارا ساختمان میتونیم بگیریم

    • isodiaku says:

      سلام بزرگوار
      بله میتوانید از گواهینامه IMS , HSE , …. استفاده کنید
      برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09364422550 تماس حاصل فرمایید

    • isodiaku says:

      سلام
      بله گواهینامه HSE سیستم ایمنی و سلامت در کار میباشد و برای صنف کاری شما نیز کاربرد دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی