ایزو 10668 (استاندارد ایزو ارزش گذاری برند)

ایزو ارزش گذاری برند

ایزو 10668 (استاندارد ایزو ارزش گذاری برند):

ایزو 10668 چیست؟

سازمان بین المللی ایزو ISO استاندارد ایزو 10668 را طراحی کرده است که به عنوان گواهینامه اختصاصی ارزش گذاری مالی یک برند شناخته می شود. گواهینامه ایزو 10668 ساختاری است برای ارزش گذاری برند و نام تجاری که شامل اهداف، مبانی و رویکردهای ارزیابی همچنین روش های ارزیابی داده های کیفیت می شود. گواهینامه استاندارد ارزیابی برند که به عنوان ISO 10668 معروف است، شاخصی است که برای روش اندازه گیری ارزش برند استفاده می شود. اهدافی از جمله برنامه ریزی استراتژیک، گزارش مالی، حل اختلاف و … انگیزه ای برای ارزیابی برند است.

گواهینامه ISO 10668 برند را به دید یک دارایی نامشهود در رابطه با بازاریابی نگاه می کند که شامل نام، اصطلاحات، نمادها، آرم ها و طرح ها یا ترکیب گوناگونی از همین موارد است. ISO 10668 برای شناسایی محصولات و خدمات یک شرکت یا صنایع کارکرد دارد. به بیان دیگر علامت تجاری تنها نماد قانونی قابل دفاع است که می تواند محصول یا خدمت یک سازمان را از دیگر رقبای آن تمییز داد.

اهمیت گواهینامه ISO 10668 چیست؟

ارزش گذاری بر یک نام تجاری به طور غیر قابل انکاری برای سازمان ها و شرکت هایی که قصد افزودن به درآمد خود را دارند، حائز اهمیت است. در فرایند بررسی نام تجاری شرکت ها و همینطور برنامه ریزی های استراتژیک توسعه بسیار تاثیر گذار هستند.

ارزش گذاری برند نقش اثر گذاری در ارزیابی پتانسیلتجاری یک سازمان دارد.قبل از این نیز مقایسه نتایج روش های متفاوت ارزیابی برند تجاری کار ساده ای نبود. چرا که استاندارد کلی برای ارزیابی نام های تجاری در دست نبود و این امر سبب بروز نتایج متفاوت می شد. همین عاملی بود برای ایجاد نا امنی در بخش های مختلفی از سازمان می شد که به طور معمول به فرایند ارزیابی برند مایل نبودند. ISO 10668 در واقع گواهینامهو استانداردی برای ارزیابی نام تجاری طراحی شد.

گواهینامه ایزو 10668 برای کلیه سازمان هایی را که ارزیابی نام تجاری خود را انجام می دهند، این امکان را فراهم می کند تا مشتریان بیشتری را جذب کنند، در آن ها اطمینان خاطر ایجاد کنند، در بازار خود نقش رهبرگونه ایفا کنند و در نهایت از مزیت رقابتی برخوردار شوند. از دلایل دیگر مهم بودن استاندارد ISO 10668 و در واقع ارزش گذاری برند این است که اثبات ارزش مالی را یک برند برای رسیدن به طیف گسترده ای از اهداف مالی و تجاری ضرورت دارد.

همانطور که در ابتدای مقاله آمد دارایی های نامشهود ارزش بسیار بالایی دارند و مسلم است که یک برند به عنوان یک دارایی نا مشهود از ارزش بالایی برخوردار است.

کاربرد استاندارد ایزو 10668 یا گواهینامه ارزش گذاری برند چیست؟

استاندارد ISO 10668 برای ارزش گذاری مالی یک برند و همچنین برای نائل آمدن به اهداف زیر کارایی دارد :

  • حسابداری و گزارش مالی
  • ورشکستگی و انحلال سازمان
  • برنامه ریزی مالیاتی و انطباق با عملکرد
  • حمایت از دعاوی و کمک به حل اختلافات
  • سامان دادن به امور مالی سازمان و جذب سرمایه جدید
  • مجوز و مذاکره برای سرمایه گذاری مشترک
  • افزایش اطلاعات مدیریت و گزارشگری درون سازمانی
  • امکان برنامه ریزی استراتژیک و مدیریت برند
  • بودجه بندی برند و بازاریابی
  • تجزیه و تحلیل معماری و ساختار نام تجاری
  • برنامه ریزی جهت توسعه برند

الزامات استاندارد گواهینامه ISO 10668

  • دامنه
  • الزامات عمومی
  • شرایط و تعاریف
  • روش های ارزیابی
  • ورودی های ضروری ارزیابی
  • ارائه گزارش
  • ایجاد استقلال

ارزش گذاری یک برند چه روش هایی دارد؟

به طور کلی سه روش برای ارزیابی ارزش یک برند به کار گرفته می شود اعم از درآمد، بازار و هزینه.

  1. روش درآمد محور، ارزش یک برند را با ارجاع به ارزش کنونی و مزایای اقتصادی مورد انتظار که در طول عمر اقتصادی مفید آن تخمین زده می شود، اندازه گیری می کند. مراحل استفاده از رویکرد درآمد به این ترتیب است که برآورد جریان های نقدی بعد از مالیات مرتبط با دارایی نسبت به عمر مفید آن و تبدیل آن به ارزش کنونی از طریق تخفیف با نرخ انحصاری مناسب آن.
  2. رویکرد بازار محور ارزش برند را مطابق آن چیزی که خریداران و مشتریان در بازار برای دارایی هایی که به طور منطقی و عرفی قادرتد با ارزش های در نظر گرفته شده پرداخت کنند، تعریف می نماید.
  3. روش هزینه محور ارزش گذاری برند را متناسب با سرمایه گذاری در ساخت و پدید آوردن یک نام تجاری یا هزینه های بازتعریف آن تخمین می زند. هزینه حقیقی سرمایه گذاری شده برای یک برند از تمام هزینه های مصرفی برای ایجاد و نگهداری برند تا تاریخ ایجاد ارزش برای برند در نظر گرفته می شود. هزینه جایگزین برند شامل هزینه های ساخت یک برند مشابه برند کنونی می شود.

اخذ ایزو 10668 و صدور ایزو 10668

بر آن بودیم تا در این مقاله اهمیت استقرار ISO 10668 رابرای کسب و کارها شرح دهیم. این ایزو ، یک گواهینامه ویژه ارزش گذاری مالی برند است. ISO 10668 چارچوبی برای ارزشیابی نام تجاری، شامل: اهداف، مبانی ارزیابی، رویکردهای ارزیابی، روش ارزیابی و ارزیابی داده های کیفیت و مفروضات را مشخص می کند. حال جهت مشاوره و اخذگواهینامه ایزو 10668 می توانید با تلفن های تماس هلدینگ بین المللی دیاکو تماس حاصل نموده و یا با تکمیل فرم ثبت سفارش ایزو نسبت به اخذ این گواهینامه برای کسب و کار خود اقدام نمایید. همچنین می توانید انواع دیگر گواهینامه های ایزو از جمله ایزو 9001، ایزو 21500، ایزو 14001، ایزو 45001 و … را از هلدینگ بین المللی دیاکو دریافت نمایید.

اخذ ایزو 10668

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی