استاندارد HACCP (سیستم ایمنی مواد غذایی)

haccp ایزو

استاندارد HACCP (سیستم ایمنی مواد غذایی):

استاندارد HACCP چیست؟

استاندارد HACCP اصولی را در رابطه با تحلیل خطر و کنترل بحران در صنایع غذایی را بیان می کند. همینطور HACCP بخشی از مراحل نرم افزاری است که توسط کمیته غذایی کدکس توسعه یافته است. کمیته غذایی کدکس زیر شاخه سازمان جهانی سلامت WHO است.

ایزو 22000 ترکیبی از HACCP به همراه برنامه های پیش شرطی یا PRP است. می توان گفت HACCP زیرمجموعه ای از استاندارد مدیریت کیفیت مواد غذایی یا ایزو 22000 است.

لازم به ذکر است که در ایران سیستم ایمنی مواد غذایی HACCP با نام هساپ شناخته می شود.

منظور از تحلیل خطر تولید مواد غذایی در HACCP چیست؟

برای ورود به سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی باید از مسیر HACCP گذر کرد. تحلیل خطر در جهت کسب دانش مورد نیاز برای بنا گذاشتن و اجرای کنترل خطر و میزان آن، به شرکت ها یاری می رساند.

HACCP هر تهدید وخطری که به طور منطقی و بالقوه در زنجیره مواد غذایی امکان وقوع دارد را شناسائی و ارزیابی می کند. مانند خطراتی که ممکن است به نوع فرایند و تجهیزات مورد مربوط باشد. بر همین اساس می توان گفت استاندارد ایمنی مواد غذایی معیارهای را مشخص می کند تا سازمان به کمک آن ها تشخیص دهد چرا شرکت به کنترل خطرات نیاز دارد.

تاریخچه استاندارد HACCP

پیشینه این استاندارد به دهه 60 میلادی بر می گردد. زمانی که اداره ملی هوانوردی و فضایی و شرکت پیلزبری و آزمایشگاه های ارتش ایالات متحده برای تهیه غذای ایمن برای سفرهای فضایی، تصمیمی مبنی بر طرح الزاماتی برای مدیریت و مهندسی ناسا، کنترل نقاط بحرانی برای ایمنی مواد غذایی اتخاذ شد.

تجزیه و تحلیل خطرات و نقاط کنترل بحرانی HACCP رویکردی سیستماتیک برای شناسایی، ارزیابی و کنترل خطر است که در بسیارس از صنایع مرتبط با زنجیره تولید مواد غذایی به کار گرفته می شود تا از ایمنی غذا برای مصرف کننده اطمینان حاصل شود.

اما HACCP اولین بار در سال 1972 برای آموزش امکانات سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی در صنایع تولید کننده استفاده شد.

دامنه کاربرد HACCP در صنایع غذایی

تمامی سازمان ها و شرکت هایی که در زنجیره تولید و عرضه مواد و محصولات غذایی فعالیت دارند، می توانند از اصول مدون گواهینامه HACCP بهره ببرند.

اهمیت HACCP در کشور ایران

توجه به HACCP در سال های اخیر بسیار افزایش یافته است. تا آن جا که کشتارگاه هایی که دارای کد IR نباشند نمی توانند محصولات خود را صادر کنند و برای اخذ کد IR نیاز است که سیستم HACCP اجرایی شده باشد.

همینطور صنایع حوزه لبنیات برای تولید شیرهای غنی از ویتامین D توسط سازمان های ذیربط در رابطه با پیاده سازی سیستم HACCP مورد بررسی قرار می گیرند. پس از بررسی کارشناسی تنها صنایعی که سیستم ایمنی مواد غذایی را اجرایی کرده باشند موفق به کسب تاییده های لازم خواهند شد.

منظور از خطرات تامین مواد غذایی چیست؟

استاندارد ایمنی مواد غذایی HACCP کاربردهایی دارد که با ذکر مثال هایی از خطرات تامین مواد غذایی آن را بیان می کنیم :

  • بیماری ها و حشرات
  • آلودگی، مواد آفت کش، آلودگی شیمیایی
  • به کار گرفتن نا مطلوب
  • ذخیره سازی نادرست
  • حمل و نقل

برنامه HACCP و توسعه آن

توسعه و پیاده سازی برنامه استاندارد HACCP موجب حس اطمینان خاطر در تجارت شده و بسیاری از صنایع و دولت ها ترجیح می دهند با تامین کنندگانی که برای ایمنی محصولات غذایی خود برنامه مدونی دارند همکاری کنند.. از همین رو تقاضا برای HACCP به صورت روز افزونی افزایش یافته و طیفی از کسب و کارهای کوچک تا بزرگ را در بر می گیرد.

صدور استاندارد HACCP و اخذ استاندارد HACCP

هلدینگ بین المللی دیاکو در نظر دارد تا شرایط و مراحل اخذ انواع ایزو و دیگر گواهینامه های استاندارد بین المللی را برای متقاضیان بیش از پیش ساده کند. تا آن جا که متقاضیان می توانند تنها با یک تماس با مشاوران ما در هلدینگ دیاکو نسبت به اخذ انواع گواهینامه ها از جمله HACCP اقدام نمایند. حتی مووسه ما این امکان را برای مشتریان قرار داده است تا به صورت غیر حضوری جهت انتخاب مناسب ترین استاندارد برای کسب و کار خود مشاوره تخصصی دریافت نمایند. برای این منظور می توانید از طریق واتسپ یا تلفن های تماس با مشاوارن مجموعه هلدینگ بین المللی دیاکو در ارتباط باشید. چنانچه قصد اخذ ایزو داشته باشید می توانید فرم ثبت سفارش ایزو را تکمیل و منتظر تماس کارشناسان ما باشید، تا در اسرع وقت به تقاقاضای شما پاسخ دهند.

به راحتی و با زدن چند دکمه این گواهینامه استاندارد را سفارش دهید و مراحل صدور و اخذ آن توسط هلدینگ بین المللی دیاکو انجام میشود و توسط برترین کارشناسان این حوزه به صورت فوری اخذ میشود.

هلدینگ بین المللی دیاکو در این حوزه جزو برترین ها بوده و میتواند به صورت فوری این گواهینامه را اخذ کند.

استاندارد HACCP
اخذ استاندارد HACCP در هلدینگ بین المللی دیاکو

یک دیدگاه در استاندارد HACCP (سیستم ایمنی مواد غذایی)

  1. خسروی says:

    مدت زمان اخذ گواهینامه ایزو haccp رو میخواستم بدونم، من سریع میخوام
    لطفا شرایط را ایمیل کنید ، ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی