ایزو TS 29001 (استاندارد صنایع مرتبط با نفت، گاز و پتروشیمی)

ایزو TS 29001 (استاندارد صنایع نفت و گاز) :

استاندارد ایزو TS 29001 چیست؟

استاندارد ایزو TS 29001 یک سیستم مدیریت کیفیت است که برای سازمان و شرکت های فعال در حوزه عرضه محصولات و خدمات  صنایع نفتی، گازی و پتروشیمی طراحی شده است.

کمیته فنی ISO/TS 67 استاندارد ISO/TS 29001 را طراحی کرده است. این کمیته این استاندارد را ویژه مواد، تجهیزات و سازه های دریایی جهت صنایع نفت، پتروشیمی و گاز طبیعی تدوین و تحت عنوان یک استاندارد ISO/TS به منظور تعیین الزامات تکمیلی ایزو 9001 مختص صنایع نفت،پتروشیمی و گاز طبیعی منتشر کرده است.

با نظر به نیاز ویژه این دسته از صنایع در توانمد سازی فرایندهای موثر در مولفه های عملکردی محصول و ایجاد تعادل در فرایندها با شرایط محیطی شرکت استاندارد ایزو TS 29001 تاکیده ویژه ای بر موضوعات مطروحه در این نوع سازمان ها دارد. برخی از موضوعاتی که استاندارد ایزو TS 29001 بر آن تاکید دارد به ترتیب زیر است.

  • آموزش تخصصی پرسنل و تامین کنندگان
  • نظم و بهداشت در محیط کار
  • توجه به مولفه های فنی در تمام مراحل تولید محصول
  • ثبت دانش فنی در طراحی
  • توجه ویژه به گستره زنجیره تأمین

دامنه کاربرد استاندارد ISO/ TS 29001

تمامی سازمان هایی که در حوزه اکتشاف، تولید، خط لوله، نقل و انتقال و پالایش نفت و گاز طبیعی هستند و همچنین شرکت هایی که ارائه دهنده خدمات فنی و پشتیبانی را برای فعالین این حوزه ارائه می دهند، در دامنه کاربرد این استاندارد جای می گیرند. استاندارد ISO/ TS 29001 شرکت های تولید کننده و خریدار تجهیزات و لوازم و ابزارآلات مربوط به صنایع نفت و گاز را نیز تحت پوشش قرار می دهد.

سازمان های فعال در طراحی، تولید، نصب و خدمات و تعمیر تجهیزات مصرفی در عملیات اکتشاف، تولید، انقالو پالایش نفت و گاز، می توانند با پیاده سازی و استقرار این استاندارد از منافع آن سود ببرند.

لزوم دریافت گواهینامه استاندارد ISO/ TS 29001 چیست؟

از آن جا که صنایع مرتبط با گاز و پتروشیمی جزو صنایع عظیم و مهم هستند، تمام جزئیات آن از اهمیت خاصی برخوردار است. کوچکترین اهمال یا قصور در کیفیت قطعات، تجهیزات و خدامت پیمانکاری در این حوزه به جز تحمیل هزینه های هنگفت به سازمان ها، ممکن است منجر به ایجاد خطرات ایمنی و محیط زیستی گسترده و غیر قابل جبرانی شود. همین امر توجه به استاندارد ایزو TS 29001 را عیان می کند، از این منظر که با استقرار آن می توان از کیفیت تمام فرایندها اطمینان حاصل کرد و از صدمات بعدی پیشگیری کرد.

ارتباط میان استاندارد ISO/ TS 29001 و دیگر استانداردها

پیاده سازی یک استاندارد وابسته به دامنه قرارداد، ممکن است مطابق با استانداردهایی نظیر API Spec Q1، سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001، استاندارد ایزو 29001، API Spec Q2 متفاوت باشد. تولید کنندگان محصولات و خدمات در صورت نیاز وظیفه دارند گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت را از مراکز معتبری چون هلدینگ دیاکو دریافت کنند.

استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 موجب بروز تحول در نحوه اجرای سیستم های مدیریتی کیفیت شد. سازمان ها موظف شدند با توجه بیشتر نسبت به شناسایی و مدیریت خطرات مربوط به فعالیت ها و محصولات تولیدی خود، بر کاهش ریسک و تحقق فرصت ها تمرکز کنند. می توان گفت استاندارد ISO/ TS 29001 مکملی ویژه برای ایزو 9001 در حوزه صنایع نفت و گاز است.

نکاتی مهم در مورد استاندارد ISO/ TS 29001

  • این استاندارد با تایید الزامات ایزو 9001، الزامات بیشتری را مختص صنایع نفت و گاز قرار داده است. لذا سازمان های دارنده استاندارد ISO/TS 29001 با ایزو 9001 نیز مطابقت دارند.
  • استاندارد ISO/ TS 29001 به نحوی طراحی شده است که از لحاظ فنی معادل چاپ نهم API Spec Q1 و چاپ اول API Spec Q2 باشد.
  • این استاندارد حداقل قواهدی را که برای رعایت کیفیت در بخش نفت و گاز نیاز است را الزام آور کرده است. سازمان های دارنده گواهینامه ISO/TS 29001 می توانند الزامات بیشتری را برای خود و ذینفعان دریافت کنند.
  • چناچه یک سازمان قصد دریافت استاندارد ISO/TS 29001 را داشته باشد، بهتر است با سازمانی معتبر که مورد تایید نهاد های اعتبار دهنده مثل ASCB و IAF هستند، اقدام به عقد قرارداد کنند.
  • همچنین این استاندارد مانند ایزو 9001 به جهت ارزیابی مستمر رضایت مندی مشتری طراحی شده است.

اخذ گواهینامه ایزو TS 29001، صدور گواهینامه ایزو TS 29001

هلدینگ بین المللی دیاکو با سابقه ای درخشان در امر صدور گواهینامه ایزو در کرج، قادر است در کمترین زمان و مناسب ترین هزینه انواع گواهینامه های بین المللی را برای سازمان ها و شرکت های فعال در زمینه های مختلف صادر نماید. برای بهره مندی از خدمات مجموعه دیاکو می توانید با تلفن های تماس مجموعه یا واتسپ ما در ارتباط باشید.

جهت اخذ فوری ایزو TS 29001 (استاندارد صنایع نفت و گاز) میتوانید به راحتی و با زدن چند کیلی این ایزو را سفارش دهید. برای این منظور می توانید فرم ثبت سفارش ایزو را تکمیل و ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی